Op avontuur naar Groningen deel 1

Aan het eind van 2015 vonden 6 leden van schaakclub Purmerend hun weg naar het ‘chessfestival Groningen’. Er zijn meerdere toernooienvormen om aan mee te doen in Groningen, zo deden Vladimir Bartels en Bert-jan Melchers mee aan de vierkampen (21-23 december). Romayn Brandsma, Jan en Anton Bakels aan de compact groep (26-30 december) en Demre Kerigan aan de open A groep mee (21-30 december).

Vierkampen

Bert-Jan Melchers is onze toernooitijger die stad en land afreist om aan toernooien mee te kunnen doen. Echter was dit de eerste deelname in Groningen. Hij deed het heel verdienstelijk door met 2 uit 3 gedeeld 1e te worden in groep 12!

Dan Vladimir Bartels – sinds kort actief bij de senioren werd dit zijn eerste toernooi met seniorentempo op 10 jarige leeftijd! Van spanning heeft hij geen last gehad. Met een rating van 382 was hij op papier duidelijk de nummer 4. Echter talentvolle jeugdspelers zijn vaak een stuk sterker dan hun rating doet vermoeden – en dat kwam ook dit keer weer goed naar voren. In de eerste ronde in groep 13 moest hij tegen een andere talentvolle jeugdspeler: Constantijn Beukema – die in zijn leeftijdscategorie in België nationaal kampioen is geworden. De opening ging niet naar wens – maar door een leuk plan (opsluiting van de dame) komt Vladimir nog heel dichtbij de overwinning – ook leuk om de h pion zo ver te zien opstomen om mat te gaan geven. Op zet 31 was De7 misschien wel voldoende voor de overwinning geweest! Ondanks de nederlaag een kansrijk begin tegen een hele sterke speler!

De tweede wedstrijd was tegen senior Lucas Claushuis met rating van 955. In deze partij was Vladimir tactisch zijn tegenstander de baas. Een hele overtuigende overwinning en het eerste punt was binnen! Hier de foto van Vladimir tijdens de wedstrijd:

Vladimir

Hieronder de mooie overwinning:

In de laatste en 3 ronde kwam Vladimir tegen Marieke de Lange te spelen met de rating van 1194. Ook in deze partij was Vladimir duidelijk tactisch sterker dan de tegenstandster. Met een prachtige 2 uit 3 bij zijn debuut haalde hij meteen de 2e prijs in zijn groep binnen. Binnenkort volgt weer een vierkamp bij Tata Steel. Alvast veel succes!

Volgende deel komen de andere 4 spelers uitgebreid aan bod die in Groningen hebben meegedaan.