Voorjaarstoernooi 2023 prooi voor Michael Yu

Op 7 en 8 April kon Schaakclub Purmerend na de langdurige pauze door Covid-19 eindelijk weer haar traditionele Voorjaarstoernooi organiseren. En mede dankzij de inzet van onze onvermoeibare organisator Bert-Jan Melchers en de vele andere vrijwilligers is dit weer een zeer succesvolle editie geworden.

Waar in eerste instantie wat zorgen werden geuit over het feit dat het bestuur de datum in het Paasweekend had geprikt bleek dit achteraf misschien wel de succesformule want ondanks het beperkte prijzengeld was het toernooi met 50 schakers goed bezet.

Vrijdagavond om 20:00 werden in goede sfeer de eerste zetten gedaan en werden op mentaal niveau de degens gekruist. Aan het eind van de avond konen we zien dat met name onze Michael Yu goede zaken had gedaan in Groep 1 door met wit Enrico Vroombout (2148) te verslaan. Op de zaterdag zette hij dat goede begin voort met twee degelijke remises tegen Arno Buijten (1923) en Sierk Kanis (2132) waardoor Michael de toch wel enigszins verrassende toernooiwinnaar werd.

Verder viel op dat de Purmerenders het goed gedaan hebben. In de verschillende groepen zag je hen vaak bovenin de ranglijst staan en dat is een goed gegeven natuurlijk. Naarmate het toernooi naar het einde liep zag ik blijdschap en dramatiek elkaar afwisselen. Blijdschap omdat toch werd gewonnen van die sterke jeugdspeler met die veel te lage rating, dramatiek toen die laatste partij onnodig werd verloren en de teleurstelling even niet goed gekanaliseerd werd waardoor de stukken over tafel rolden.

Volgens planning werd om 17:00 de prijsuitreiking verricht en schudde Bert-Jan vele handen. Na afloop ontving de organisatie veel complimentjes over een uitstekend en gezellig toernooi en dat geeft uiteraard weer energie voor de volgende editie.

Na afloop stond ik aan de bar nog even na te praten met Flora Gaeta die mij opgetogen vertelde dat zij blij was met een goed gespeeld toernooi en verschillende keren heeft gedacht: “wat zou Pieter hier gespeeld hebben?” Toen ik later in de stand terug zag dat zij alle drie partijen had verloren was ik in eerste instantie verbaasd. Maar toen dacht ik, ach nee, het is kenmerkend voor de positiviteit die onze secretaris altijd uitstraalt.

Toernooiwinnaar Michael Yu ontvangt zijn prijs uit handen van organisator Bert-Jan Melchers

Alle aanwezige nog overige winnaars zijn hieronder in beeld gebracht.