Voorjaarstoernooi 2019

Op het moment van schrijven staat de teller op 36 aanmeldingen voor het Voorjaarstoernooi waarvan 23 van SC Purmerend. Het begint dus al aardig te lopen!

Het Voorjaarstoernooi wordt dit jaar begin maart, op de 8e en de 9e, gehouden, de vorige edities waren eind april, begin mei. Daarmee is de planning van het toernooi weer terug zoals het ooit begon. Onze secretaris Foppe Reinders liet onlangs weten dat hij in het papieren archief een aankondiging van het Voorjaarstoernooi uit 1965 had gevonden. Toen werd het op zaterdag en zondag gespeeld. Tegenwoordig spelen we op vrijdagavond en zaterdag overdag, hetgeen door de deelnemers als zeer plezierig wordt ervaren. Foppe vroeg zich af of het toernooi in 1965 voor de eerste keer werd gehouden. Frank Reurs, ons bestuurslid jeugd en als zodanig organisator van het scholentoernooi, zocht toevallig in het archief met de digitale clubbladen en keek gelijk naar wat hij zag over het Voorjaarstoernooi. Hij vond een vermelding uit 1971 (14e jaargang, nr 3, lees het na!), waarin werd gesproken over de 14e editie van het Voorjaarstoernooi, met het fabelachtige aantal van 136 deelnemers! Dat toernooi was zo groot omdat het ter ere van het 40-jarig bestaan van Schaakclub Purmerend was. Er waren twee invitatiegroepen met coryfeeën uit die tijd als Fred van der Vliet, Lex Jongsma en Frits Roessel. Dat zou betekenen dat het Voorjaarstoernooi, aangenomen dat het elk jaar werd georganiseerd, al in 1958 voor de eerste keer heeft plaatsgevonden.

Zelf ben ik ook gaan spitten om te zien of in dit artikel een definitief antwoord te geven is. Een probleem is dat er tegenstrijdige gegevens zijn. In het clubblad van 1965 vind ik de vermelding dat in dat jaar het 5e Voorjaarstoernooi wordt gespeeld. Dan kan het in 1971 niet het 14e geweest zijn, ik heb niet gevonden dat er meerdere keren per jaar een toernooi is georganiseerd. In de eerste jaargang (nr. 8, december 1957) staat:

Ons jaarlijkse toernooi.
De voorbereidingen voor ons traditionele toernooi zijn nu zover
gevorderd, dat wij u nu hierover mededelingen kunnen doen. Het zal
gehouden worden op vrijdag, zaterdag en zondag 7, 8 en 9 februari. De aanvangstijden zijn: vrijdagavond 8 uur, zaterdagmiddag
2 uur, ’s avonds 8 uur, zondagmorgen 10 uur en 1 ’s middags 2 uur.
De prijsuitreiking vindt plaats zondagavond 9 februari. Er wordt
gespeeld in groepen van vier. Het inleggeld is laag gesteld en bedraagt
slechts f 1, –.

Ook u, die thuis wel eens schaakt en nog niet besloten heeft
dat in clubverband ·te gaan doen, kunt aan het bovenbedoelde toernooi
deelnemen. Het bestuur van de schaakclub Purmerend heeft besloten
een aparte groep voor thuisschakers (sters) voor dit toernooi
samen te stellen. Ook voor u bedraagt het inleggeld slechts
f 1,–.

Vijf ronden voor vierkampen? In het clubblad van december 1959 vind ik de mogelijke verklaring:
Voor de deelnemers, die, om principiële redenen niet op Zondag spelen, bestaat gelegenheid een partij vooruit te spelen op Donderdagavond 4 Februari.

In 1957 wordt gesproken over ‘ons traditionele toernooi’, hetgeen suggereert dat het toernooi hiervoor al eens is georganiseerd. Dat is in de clubbladen niet terug te vinden, immers 1957 is de 1e jaargang. Maar dan zou in 1971 toch best wel eens de 14e editie kunnen zijn.

Het kan zijn dat er verwarring is ontstaan door de benaming. De eerste keer dat ik de vermelding ‘Voorjaarstoernooi’ tegen kom is in het clubblad van februari 1963. Dat klopt dan weer niet met de vermelding dat in 1965 de 5e editie wordt gespeeld.
Kortom, vraagtekens te over, het blijft onduidelijk wanneer de eerste keer is geweest. Deze eeuw is het toernooi een paar keer niet gespeeld. Hoeveel keer niet, dat wordt nog uitgezocht. Maar als we aannemen dat vóór 1957 het toernooi een of meerdere keren is georganiseerd, in de jaren ’10 van deze eeuw een paar keer niet, dan zouden we komend jaar de 60e jubileumeditie kunnen spelen!

Wilt u nog meedoen? Dat kan, maar haast u. Klik hier voor de flyer.

Rating:            De resultaten worden doorgegeven aan de ratingcommissie van de KNSB