Vladimir Bartels wint beker in spannende replay-partij tegen Rob Hählen

7 juli 2022 een dag waar we naar uitgekeken hebben. De finale Beker Competitie.
Op 19 mei 2022 werd de finale gespeeld en de partij eindigde in remise. Daarom een tweede partij, dit keer Vladimir die de witte stukken voert.

Ca. 20:15 uur kort voor de partij. Rob concentreert zich. Wellicht dat Vladimir nog een peptalk van Pieter krijgt. Kort daarna begon de partij.
Mooi uitzicht op het groen buiten. Ja, er wordt hier groen geschaakt!

Er was veel belangstelling voor deze partij. Naast de twee play-off  partijen waren er nog ca. 10 leden aanwezig om het mee te maken.
Om de  tijd te doden werd onder hen een achtkamp met 10-minuten partijen gespeeld. Zo kon met zowel zelf schaken en regelmatig polshoogte nemen bij het belangrijkste bord van die avond.

Ik herinner dat ik van twee clubleden hoorde dat Rob een stuk ging verliezen. Dat moet dan kort na zet 13. ……. Ph6 geweest zijn. Maar toen ik kort daarna ging kijken was klaarblijkelijk net 17. ……f5 gespeeld waarna het gevaar voor Ph6 was geweken.

Zie hiervoor de uitgebreide analyse van Rob zelf die je hier vindt. Gelukkig heeft hij, in een behoefte om één en ander van zich af te schrijven, mij de loef afgestoken en hoef ik daarom niet mijn belofte waar te maken om verdere analyse te geven.

Overigens brak er nu een tijd aan dat Rob wel een pion achter stond, maar hij had een duidelijke voorsprong in ontwikkeling want al zijn stukken speelden mee. Kijk bij zet 27 Db1 naar de witte stukken: toren  en dame in de hoek, een paard op de onderste lijn. de loper ontwikkeld naar d2, en zwart heeft duidelijk meer ruimte dan wit. Rond die tijd vond ik dat Rob de beste kansen had.
Overigens bleef Vladimir rustig verder spelen zo te zien met zelfvertrouwen. Rob had aanzienlijk meer tijd verbruikt. Ik  herinner me dat Vladimir rond die tijd een half uur meer bedenktijd had.

Bij zet 33. Te7 zag ik dat bij wederzijdse bezetting van de 2e resp. 7e lijn het wel remise zou worden. Maar het werd 33. … Tf8.
Kort na de partij informeerde ik bij Rob hoe hij hierover dacht. Hij zei dat hij het gezien had maar remise uit de weg ging omdat hij anders dacht minder kans te hebben in een vluggertje tegen de jonge Vladimir.
En enkele zetten later waren de rollen omgekeerd: Vladimir had de meest actieve stukken tegen Rob een gedekte vrijpion. Het tij begon te keren,  hoewel de computer analyse naderhand aangaf dat Rob nog steeds voordeel had.
Maar de omslag kwam bij zet 38. …. b3.
Ondertussen dromden de achtkampers, na beëindiging van de achtkamp en een informele aanbieding van de fles Rum aan Ton van Diepen voor zijn winst in Play0offs groep 2, samen rond het bord om het titanengevecht te volgen, zie onderstaande foto genomen door Bert-Jan.

De klokken kropen verder naar resttijden in de minuten.
Terecht gaf Rob bij de 53e zet op. Vladimir had ondertussen de kwaliteit en een pion voor met naar de achtste lijn teruggedrongen koning. En elk zet 10 seconden erbij tikt ook aan. Felicitaties voor Vladimir door de toeschouwers  volgden.

De toeschouwers bedanken Vladimir en Rob voor de spannende partij. Een partij om met genoegen naar te kijken en een mooie afsluiting van de Bekercompetitie 2022.

Zie het artikel van Rob “vijf keer niks” om de partij te ondergaan gevoeld door de zwartspeler.
Vladimir hield de hele partij een pokerface en toonde door de hele partij koelbloedigheid. Benieuwd hoe hij de partij heeft ervaren!

Nogmaals proficiat voor Vladimir die zich daarmee een plaats verwerft in de Eregalerij van Schaakclub Purmerend.

De Partij:

Stelling evaluatie volgens Fritz13