Vervolg diagonaal schaken

Zie mijn eerdere artikel “Diagonaal schaken” op deze website.

De vraag die opgeworpen werd was of men sterker speelt (uitstijgt boven je Elo-rating) als men tegen een sterkere speler speelt of als men speelt in de buurt van schakende sterkere spelers.
In onze club lijken de sterkere spelers zich op te hopen bij het linker raam aan korte zijde van de zaal, één en ander zoals geschetst in mijn vorige artikel.

Argumenten om de stelling te ondersteunen zijn er volop:
1. Neem bijvoorbeeld Jordan van Foreest. Een hele begaafde jonge speler. Hij kreeg de kans om in 2021 in de hoofdgroep van het Tata Steel toernooi te spelen. En in de omgeving van de sterke spelers, waaronder Giri, Carlson (!) en Caruana, eindigt hij als winnaar van het toernooi.
2. Neem bijvoorbeeld Katharina Ricken. In het recent gespeelde toernooi in Djenovici, Montenegro, eindigde ze op de vijfde plaats. Met haar Elo-rating van 2127 liet zij 5 spelers achter zich met ratings tussen 2205-2338 achter zich! Typisch een voorbeeld van uitstijgen boven je eigen Elo-rating.
3. Verder zien we het in onze eigen club. De sterkere spelers spelen vrijwel uitsluitend in de KNSB-teams, teams waarbij de spelers zich elke keer weer waar moeten maken tegen sterke spelers.
4. Bovendien zijn er spelers die ook nog spelen in sterke teams in de Duitse en Belgische hoofdklasse teneinde maar steeds de impuls te kunnen ontvangen om sterker te gaan spelen onder invloed van de aanwezigheid van andere sterke, liefst sterkere, spelers. Er zijn ook al spelers die bij andere clubs in teams gaan spelen om zich te kunnen schurken tegen sterke spelers.
5. Teneinde ons eerste team in de NHSB-competitie te stimuleren speelt onze meester mee in dat eerste team. Het mes snijdt aan twee kanten. Hij haalt punten binnen en zijn aanwezigheid stimuleert zijn teamgenoten om boven hun niveau te presteren.

Van diverse kanten kreeg ik dan leuke reacties op mijn eerdere publicatie:
-Er was de suggestie om voor de Keizer competitie niet alleen aan te geven tegen wie men speelt, maar ook aan te geven waar men in de zaal moet gaan zitten. Zo worden zwakkere speler omringd door sterkere spelers met overeenkomstige positieve uitstraling naar de zwakkere speler.
-Een verdergaande suggestie was om voortaan de indeling voor de ronde van de Keizercompetitie zodanig uit te voeren dat er tussen spelers altijd 10 Keizerplaatsen moeten zitten. Dus, bijvoorbeeld, degene die op plaats 1 staat speelt tegen iemand die op plaats 11 of lager staat. Dit heeft als doel om niet alleen de positieve uitstraling te ontvangen, maar nog eens extra doordat men tegen de sterkere speler speelt.

Het ideële doel van deze suggesties is natuurlijk om het speelniveau van de club als geheel te verhogen.

Het lijkt geen goed idee om op dit moment, nu het Bestuur niet compleet is, aan de indeling van de Keizer te gaan sleutelen.
De suggestie om ook de plaats in de zaal, waar de partij gespeeld dient te worden, aan te geven lijkt te ver te gaan. Er wordt al te veel geregeld in Nederland en het zou de taak van het Bestuur onnodig verzwaren.
Wellicht dat één en ander weer opgepakt kan worden als er een nieuwe voorzitter gevonden is.
Tot die tijd kan men zijn schriftelijke opmerkingen hierover kwijt bij het secretariaat van onze schaakclub.