Verdienstelijk gelijkspel 1e team tegen UVS

https:\/\/www.schaakbond.nl/wedstrijdschaak/knsb-competitie/2015-2016/klassen/1b

Het 1e team reisde gisteren af naar Nijmegen voor hun laatste wedstrijd van het seizoen.

Helaas waren we niet in de sterkste opstelling, omdat Enrico een feestje had en Wim herstellende is van een zware chemokuur. Datzelfde gold echter ook voor UVS. Zij misten Jaap Amesz, voor de insiders onder ons bekend als “Terror Jaap” uit het TV-programma De Gouden Kooi uit 2008.

Het kostte me deze keer veel moeite om 2 invallers te vinden, omdat van het 2e team de een geen zin had om naar het verre Nijmegen af te reizen, een ander had weer wat of zat in het buitenland, maar wilde wel graag.

Gelukkig was Peter bereid om mee te spelen. Vond het wel weer gezellig om mee te gaan en omdat er verder niemand meer was ben ik deze keer (bij gebrek aan beter) maar ingevallen.

Er stond niets meer op het spel, want wij waren veilig en UVS kon geen kampioen meer worden.

Dus kon er frank en vrij worden gespeeld.

En dat lukte bij de meesten wel.

In de mooie speelzaal van het gezellige Café Groenewoud in de buurt van Groesbeek startten we reeds om 12.00 uur, dus dat was vroeg vertrekken.

Gelukkig geen files onderweg.

Ikzelf had me aan bord 10 zwart gegeven en bood na 20 zetten en zo’n 2 uur spelen remise aan, omdat ik dacht en vond wat beter te staan.

Na enige tijd nadenken nam mijn tegenstander Thomas Willemsen het aan en probeerde (overigens met  wisselend succes) in de analyse te bewijzen, dat ik het verkeerd had gezien.

Waarom hij dan remise aannam is mij niet duidelijk geworden.

De tweede remise werd behaald door Lucas tegen Roy van den Hatert. Hij vond zelf dat hij niet zo lekker stond en bood remise aan.

Hierna werd er weer een halfje gescoord door Giel tegen Joost Retera. Bij de analyses in de auto terug hield Piet nog een hele uitleg dat Giel het op de 3e zet anders had moeten/kunnen doen. Zelfs in Amsterdam aangekomen om Piet thuis af te leveren ging hij nog even door. Dat is de ware trainer. Blijven hameren op dingen, die beter kunnen en jezelf aanzetten tot verdere bestudering van de door jou gekozen opening.

Drie remises terwijl er vrijuit kon worden gespeeld. Hier kwam wel verandering in toen Nicky tegen Guido van Mierlo een goede stelling uit handen gaf en verloor. Even later verloor ook Warner tegen Jaap Houben, na in een slechtere stelling een volle toren weggeven te hebben.

Maar er gloorde licht aan de horizon, want  Demre, Pieter en Piet stonden erg goed en Peter en Yong Hoon gelijk.

Eerst won Piet van Hans Klip, die hij enige weken geleden ook al trof in de Duitse competitie (toen werd het remise). Piet koos bewust voor de ongelijke lopers en dat pakte goed uit. Een voortreffelijke keuze van onze topscorer van dit seizoen (5 uit 8), welke eer hij overigens moet delen met Lucas, die een voortreffelijk seizoen speelde.

Hierna deed Demre  (midweeks vermoeid teruggekeerd van een 9-rondig toernooi in Dubai) wat er van hem werd verwacht, nl. winnen van Paul Span. Hij snoepte een pionnetje en nog eentje en hield toen een eindspel over van 2 losse pionnen en toren tegen een toren en dat maakte hij snel af.

Zo weer gelijk en eens kijken wat Pieter, Peter en Yong Hoon nog konden bewerkstelligen.

Pieter leek de overhand te hebben. Hij kwam prima uit de opening en het leek een kwestie van tijd of de zege was daar, maar dat viel toch tegen. IM David  Miedema verdedigde zich met hand en tand en er was geen doorkomen aan, dus toch remise.

Dan Peter (topscorer van het 2e team). Hij leek steeds beter te komen staan tegen Anton van Rijn, die bijna 200 ratingpunten meer had, maar na een heftige strijd zat er ook bij hem niet meer dan remise in.

Yong Hoon speelde tegen GM Maarten Solleveld (2519) een puike partij. Na een enigszins mislukte opening, kwam hij weer helemaal terug en Solleveld moest alle zeilen bijzetten om de remise binnen te halen. Voorwaar een voortreffelijke prestatie van onze 4e bord-man, die daar ook wel een tevreden gevoel aan overhield.

Hiermee kwam er dus weer een gelijkspel uit de bus. De laatste 4 wedstrijden eindigden allemaal in 5-5.

In deze zware 1e klasse B hebben onze mannen het uitstekend gedaan.

In de nazit in het gezellige en smaakvolle restaurant “In de Kazerne” hebben we het seizoen doorgenomen en zijn tot de conclusie gekomen, dat we best trots op deze prestatie mogen zijn. Een 7e plaats met 8 punten mag er zijn.

Ook werden er alweer plannen gemaakt voor het komend seizoen, waarbij we uiteraard hopen dat Wim Luberti ook weer van de partij is.

Voldaan na een uitstekende maaltijd keerden we zo rond 22.00 uur terug naar het Westen van ons landje.

Mannen tot aan de BBQ bij Kees op 21 mei.

Ton