TOP!! score bij het KNSB schaakexamen.

In een overvolle grote zaal van wijkplein Where is vrijdagavond 19 mei het KNSB schaakexamen afgenomen van 54 jeugdspelers en 8 “schaakmoeders”.  Misschien was het wel gelukkig dat er door schoolverplichtingen 7 jeugdspelers en 2 ouders het examen op een later tijdstip gaan maken. De zaal barste uit zijn voegen. Misschien volgend jaar maar sporthal “de Beuk” afhuren.

Ook dit jaar werd het examen afgenomen door de gedelegeerde van de NHSB, dhr. Gilles Provoost. Er werd op verschillende niveaus examen gedaan. Van stap 1 voor de beginnende schaker tot en met de meest ervaren schakers van stap 5.

Het schaken in Purmerend zit op dit moment enorm in de lift, en niet alleen ten aanzien van de belangstelling, maar ook het niveau gaat met grote stappen vooruit. Met een gemiddeld eindcijfer van 9,4!! zijn wij als trainers enorm trots.  De stappen  4 en 5 met een moeilijkheidsgraad wat door vele  seniorleden niet gehaald zal worden werd nagenoeg foutloos gemaakt met een eindcijfer van 9,83.

Met de schaakmoeders werd er geschiedenis geschreven. Om het wachten tijdens het jeugd schaakuur wat vriendelijker te maken werd er aan de geïnteresseerde ouders dit jaar de mogelijkheid gegeven om ook schaaklessen te volgen. Een seizoen lang werd er met heel veel plezier en inzet de trainingen gevolgd met als afsluiting dit examen.  (en dames, …… vooral doorgaan!!)

Om 20.45 uur, Gilles Provoost had alle examens nagekeken,  kon iedereen  weer de examenzaal betreden. Wat een feest, allemaal geslaagd waardoor iedereen zijn diploma’s in ontvangst mocht komen nemen en met een goed gevoel naar huis kon gaan.

Deze prestatie geeft ook onze jeugdtrainers veel voldoening. Het bevestigd niet alleen dat we als club goed bezig zijn met de opleiding van onze jeugd maar ook de persoonlijke inzet van een jaar lang training geven wordt hiermee beloond.