Toch verzopen in Middenbeemster: Aris de Heer-Purmerend N1 4,5-3,5

Op 25 februari 2019 werd de streekderby Aris de Heer-Purmerend, NHSB Klasse 2B, gehouden.
De wedstrijd werd in ontspannen sfeer gespeeld, immers:  vele schakers kennen elkaar al jaren en hebben regelmatig in competitie of toernooien tegen elkaar gespeeld.
Maar desalniettemin werd op de borden tot in de late uurtjes hevig gevochten om de matchpunten die beide teams zo broodnodig hebben om het degradatiespook te ontvluchten.

Om 23:20 uur beëindigde schrijver dezes zijn partij met een geheide remise-stand op het bord en werd de stand 3,5-3,5. Maar slechts een wonder zou  ons team nog aan de overwinning of desnoods een gelijkspel kunnen helpen want op het laatste bord stonden we twee pionnen achter waarvan één pion op één veld afstand stond van het promotieveld.
Helaas moest onze Ties, na langdurige strijd, het hoofd buigen voor de overmacht van de door Martin Zwaneveld bewogen schaakstukken. Zodoende verloren we met het kleinst mogelijke verschil 4,5-3,5.

Positief was dat onze twee junior leden samen 1,5 punt binnen brachten: Vladimir via een snelle (21:05 uur) soepele overwinning op Gerrit van Dok en Romayn een remise aan bord 1 tegen Jos Lohman (Elo 1849).
Beiden hebben nu een score van 50%, dat is aanmerkelijk hoger dan de gemiddelde score in ons team  van 41%. Dus die donderstenen hebben we hard nodig. Hadden wel allemaal 50% gehad dan zouden we 24 bordpunten gehad hebben, net zoveel als koploper Castricum op dit moment!!

Er kwam een eind aan het lijden van Aris de Heer: met vier matchpunten hebben zij grote kans om degradatie te ontlopen, te meer daar zij hun kansen nog geheel in eigen hand hebben omdat zij, in de laatste ronde, nog tegen degradatiekandidaat De Pion zullen spelen.

Er kwam ook een eind aan het lijden van ons team nu duidelijk is geworden dat  wij op de laatste plaats in Klasse 2B zullen eindigen, en zullen degraderen.
Als pleister op de zere wonden verwijs ik lezers naar een eerdere publicatie op deze website waarin de voordelen van een degradatie werden aangegeven. Zoals altijd, ieder nadeel heeft zijn voordeel.
Overigens hier al een woord van vermaan. Denk niet dat het volgend jaar makkelijk wordt voor het team. Er wordt dan wel van ons team verwacht dat zij als eerste eindigt ook al zijn er andere, wellicht even sterke, teams die ook hun zinnen op promotie hebben gezet.

Over enige tijd zult u een uitgebreider verslag aantreffen op deze website.

Er wordt nu reeds op gewezen dat er ook een goed verslag op de website van Aris de Heer (sc-arisdeheer.nl) zal verschijnen, en wel geschreven door Eddie Saraber zich noemende de wepmeester. Eddie ging met zijn professionele camera rond en fotografeerde de strijdenden aan de borden en de partij-notaties. Een uitgebreid verslag met partij-analyses, verlucht met foto’s, zal verschijnen. Schrijver dezes is benieuwd hoe de wepmeester verslag doet van mijn, volgens de wepmeester, bandieten-optreden toen ik Bert Kuijer meedeelde dat onze stelling bij zet 50 potremise was.
(Ondertussen is het verslag verschenen, zie Verslag van wepmeester Aris de Heer).

Met dank aan de begeleiders van de jeugdspelers die tevens optraden als supporters en aan de andere leden (Ton van Diepen, Bert-Jan Melchers) die ons kwamen ondersteunen. Waren zij er niet geweest van het verlies ongetwijfeld groter zijn geweest.

AANKONDIGING
Van de zijde van Aris de Heer, bij monde van Gerrit van Dok, hoorden we dat Aris de Heer in komende maart weer een lentetoernooitje houdt. Een ieder die interesse heeft kan dan binnenlopen op vier achtereenvolgende clubavond (maandagavond) en kan dan meedoen met de rapidpartijen. Aanmelding vooraf gewenst doch niet perse nodig. Indeling kort na 20:00 uur.