Ten Woude versus Poland

Clubavond op donderdag 19 mei 2022.

Natuurlijk was de finale wedstrijd om het Bekerkampioenschap tussen Rob Hählen, gevestigde clubschaker, tegen Vladimir Bartels, aanstormend talent, de belangrijkste partij van die avond.
Daarom was het bord voor die wedstrijd natuurlijk opgesteld nabij punt A en was de speeltafel voorzien met namen, Elo-ratings en gemarkeerd als “BEKERFINALE 2021-2022”, als betrof het een officiële FIDE wedstrijd.

De partij om de beker trok natuurlijk de meeste aandacht maar ook in de coulissen van punt A werd een voor de toeschouwer interessante partij gespeeld en wel die tussen Cor ten Woude met wit tegen Jan Poland (Play-offs groep 5).
Na afloop van de partij, die door Cor gewonnen werd, vertelde Cor dat dit de eerste keer was dat hij van Jan Poland gewonnen had na zeker wel, in de loop der jaren, negen verliespartijen. Klaarblijkelijk was Jan voor hem tot Angstgegner geworden, maar nu lijkt het tij te keren.
Tijdens de partij vroeg Jan zich af of de klok niet defect was omdat hij nog weinig tijd had (een paar minuten) terwijl Cor nog 20 minuten had. Hoe kon dat omdat Cor toch steeds naar buiten ging om te roken zodat hij daar zijn geld en bedenktijd in rook kon zien opgaan?

Hieronder volgt de partij.
In een vroeg stadium, op zetten 6 tot 17, komt Jan een kwaliteit achter maar hij slaagt erin om voldoende positionele compensatie te krijgen plus twee pionnen.
Jan heeft ruimte-voordeel. De stukken van Cor staan teruggedrongen op de onderste twee lijnen.

Dan keert het tij en Cor wint een stuk op zet 33. Vervolgens veroverd Cor de f-lijn. Via actie langs de f-lijn en c-lijn volgt een korte sterke aanval resulterend in de overwinning met mat op zet 40.

Hier volgt de partij:

ECHTER, het ziet er mooier uit dan het is.
Cor wint wel maar het is met de hakken over de sloot.

Bij twee gelegenheden mazzelt hij omdat Jan, al in tijdnood, de sterkste zet en zeer groot en groot voordeel mist.

Op zet 32 mist Jan een sterke voortzetting nl. Tf8-c8 met aanval op de dame. Met deze zet zou Jan, volgens Fritz, een voordeel hebben gehad van ca. 3 pionnen genoeg om redelijkerwijs de partij te winnen. Men zie:

Alhoewel Jan de sterke zet 32. ……Tc8 mist staat hij nog steeds positioneel goed.
Maar op zet 34 mist hij de sterke zet Df1x+. Goed zou ook zijn 34. ….Pe2+. Beide zetten zouden Jan een voordeel van 1 pion gegeven hebben, dus licht voordeel.

In de opening kwam ook nog een interessante zettenreeks voor.
Zoals Jan speelde verloor hij Ta8 tegen een paard, maar hij zette energiek voort en had in het vervolg gelijke kansen.
Na 7. Pc7 cxd4 had Cor beter direct de toren op a8 kunnen nemen met groot voordeel. Hij speelde echter eerst nog 8. exd4 met waarschijnlijk de gedachte dat Ta8 niet wegloopt
Nu had Jan 8. …..Ph5 kunnen spelen met licht voordeel voor zwart.

Op zet 6

Cor heeft wel gewonnen maar in feite werd hij positioneel overspeelt door Jan. Cor doet er goed aan om bij de volgende partij tegen Jan minder, beter geen, bedenktijd te verliezen door de rookpauzes. Dat is ook beter voor de gezondheid en het bespaart geld dat anders als sigarettenrook verdwijnt.

Al met al weer een genoeglijke avond met interessante partijen voor de toeschouwer.