Verslag van Kennemer Combinatie 4 – Purmerend 3 5-3

6 November j.l. stapten we het clublokaal van KC binnen alwaar ik direct een deja vu kreeg teruggaand naar vorig jaar toen we ook in deze zaal speelden. Een gezellig gekwetter schalde ons tegemoet. De jeugdafdeling was duidelijk aanwezig en actief. “De jeugd heeft de toekomst” werd me door de gastheer verzekerd en daar kon ik natuurlijk ten volle mee instemmen. Verbazend snel echter werden twee tafels in gereedheid gebracht om nota bene 2 bondswedstrijden te herbergen en werden de kwetteraars afgevoerd.

Ook dit keer waren er dezelfde twee dames aanwezig achter de balie die ons van consumpties konden voorzien. Echter, men zij gewaarschuwd, vanaf ongeveer 21.30 uur wordt er geen koffie meer geschonken. Ik kan u verzekeren dat de thee ook goed smaakt en bovendien wordt het kopje thee aan uw bord opgediend of u nagedragen door een der dames. Verder worden, als extra service, laat op de avond gratis bordjes met pinda’s, kaasblokje en worst aangeboden, ongetwijfeld betrokken van het naastgelegen AH filiaal alwaar men ook gratis kan parkeren.

Hieronder volgen de detail uitslagen en enige partij impressies door de spelers zelf.

Frank van der Moolen – Jonathan de Kleuver 0-1
Met enige vrees voor opnieuw slecht resultaat begon ik mijn partij aan het eerste bord met een een serie zetten die noch ikzelf noch mijn tegenstander Jonathan de Kleuver eerder gespeeld had. Hij kon zijn koningspion ver vooruitspelen, zelfs tot op de derde rij. Ik ging er vanuit dat het een verloren pion zou worden. Jonathan wist mij echter zo terug te dringen dat ik weinig speelruimte had en er niet meer aan toe kwam om de pion goed aan te vallen. Hij offerde een paard tegen een pion en kreeg een goede aanval op mijn dame. Ik had mijn dame kunnen geven voor een toren en loper, waarmee de stelling met mijn lichtere stukken wel te houden zou zijn. Ik ging echter voor damebehoud en het stuk voorsprong, maar onderschatte de kracht van zijn dame toen die ook in de aanval mee ging doen. Daarna was het helaas snel afgelopen.

Yasin van Kesteren – Jacob van Twisk 1-0
Siciliaans.
De kansen waren gelijk in het steeds gecompliceerder wordende middenspel. Jacob zag echter een dubbele aanval op een ondekte loper en ongedekte toren over het hoofd en kon opgeven.

Ton de Veij – Floris Schleicher 1-0
Ik kwam al vrij snel met wit na de opening tegen Floris Schleicher beter te staan. Op de 14e zet moest zwart alle zeilen bijzetten en zijn paard van f6 weer terugspelen naar g8. Na de zwarte lange rokade kreeg ik een sterke koningsaanval en had zwart hoegenaamd niets. Toch verloor ik op de 20e zet met schaak een pion op h2 en raakte ik mijn mooie loper op c5 kwijt tegen zijn loper op h2. Door druk te houden op zijn koning kon ik echter na er nog een loper tegenaan gegooid te hebben alsnog de zege na hevige tijdnood van mijn tegenstander naar me toetrekken. Tevreden: ja, maar ik had liever gezien dat het team niet had verloren.

Gerard Dijkman – Kees Kerkdijk 0-1
Een snelle overwinning.
Opening Spaans Marshall gambiet. Wit wilde hier niet op ingaan en wilde ontwijken met een anti-Marshall variant 9. a2-a4. Maar deze zet dient dan wel een zet eerder gespeeld te worden.
Hierna kwam wit direct positioneel slecht te staan en na een minder goede damezet verloor wit een toren. Teneinde het materiaalverlies te beperken nam wit een paard terug.
Vervolgens was mat op de eerste rij (ook wel mat op de onderste lijn genoemd oftewel mat achter de paaltjes) of groot materiaal verlies niet meer te vermijden.
Wit gaf na mijn 18e zet op.

Daniel Doorn – Frans van Casteren 0-1

Vlad Omota – Foppe Reinders 1-0
Ik begon voorzichtig met de zwarte stukken: de Hongaarse verdediging. Mijn tegenstander, Vlad Omata, bleek in de opening niet doortastend, maar toen ik in de zeventiende zet Dameruil ontweek, wist hij mij in de verdediging te drukken. Vlad bezette de d-lijn met 2 torens en dwong kwaliteitsruil af, zijn zwarte loper tegen een toren, omdat ik overzag dat mijn paard gepend stond. Daarna heb ik nog lang partij gegeven – 46 zetten – maar toen was het echt uit: ik verloor een paard en stond daardoor een hele toren achter.

Jan Bakels – Henk Roosink 1-0
Mijn tegenstander speelde een slechte opening zodat ik al snel 2 pionnen voorkwam waaronder een ver opgerukte vrij pion. Na afruil van alle stukken kreeg ik een recht toe recht aan gewonnen pionnen eindspel.

Paul de Ron – Paul Meijer 1-0

CK