Purmerend 3 – Z.S.C. Saende 3 uitslag 3,5 – 4,5

Donderdag 17 december 2015 speelde ons derde team, in de NHSB competitie klasse 2C, een thuiswedstrijd tegen het derde team van de Zaanse Schaakclub Saende.
Tot in de late uurtjes werd er aan de borden van Foppe, Serkan, Frank en Ton verbeten gevochten om de bordpunten.

Alsof hij er patent op heeft bracht Paul in een vroegtijdig stadium het eerste volle winstpunt binnen (1,5-0,5). Kees maakte aan bord 5 een solide remise (0,5-0,5) en Rob haalde vrijwel ongemerkt een winstpunt binnen (2,5-0,5).

Tegen elf uur stonden we nog steeds met 2,5-0,5 voor.
Jan bood remise aan in mindere stelling met pionachterstand. Met grote spoed, wegens wegtikkende minuten op de klok van zijn tegenstandster, moest de Saende teamleider uit de bar gehaald worden die zijn fiat gaf aan de puntendeling (3-1).

In de laatste fase van de wedstrijd, tegen 23:45 uur, en met de klokken allemaal met slechts enkele seconden bedenktijd, werd Ton onverwachts mat gezet (3-2), en moest Foppe ook de strijd staken (3-3),
Invaller (met dank!) Serkan speelde een goede partij maar kon in de eindfase (met nog 25 seconden op zijn klok) pat niet verhinderen, dus remise (3,5-3,5).

De beslissing zou dus moeten vallen op het derde bord van Frank. In een toreneindspel met een enkele vijandelijke pion kon Frank die oprukkende pion niet tegenhouden en moest de eer aan zijn tegenstander laten (eindstand 3,5-4,5).

Jammer dat Vrouwe Caissa ons niet voldoende goed gezind was voor een mooie winst, maar als teamleider kan ik verklaren dat een ieder zich met volle inzet van zijn taak, nl zijn best doen om de partij te winnen, gekweten heeft. Complimenten voor het team.

Na deze wedstrijd staat Purmerend 3 op een voorlopige vijfde plaats van acht teams, voorlopig omdat de wedstrijd De Waagtoren-Heerhugowaard tot begin januari 2016 is uitgesteld.

De volgende wedstrijd voor de vijfde ronde staat gepland op vrijdag 12 februari 2016 tegen Het Witte Paard te Zaandijk.

Uitslagen:

Rob Hahlen – Peter Roggeveen 1-0