Partij-impressies uit EGGERT Purmerend 3 – De Waagtoren 5

Donderdag 15 december 2016 trad het derde team aan in een thuiswedstrijd tegen de Alkmaarse club.
De uitslag werd 4-4, zie het verslag dat op deze website verscheen op 16 december 2016.

Gewoontegetrouw volgen hieronder de impressies van de spelers, ditmaal in voortschrijdende vorm. Zodra een speler een impressie inlevert voeg ik die impressie toe aan deze publicatie.

Aangegeven wordt achtereenvolgens: tijdstip dat de partij eindigde, bordnummer, de spelers en de uitslag van de partij.

20:45 bord 7 Hans de Lange-Daniel Doorn 1-0
Over mijn partij kan ik kort zijn. Een volledige schaakblindheid overkwam me. Ik zag de stukken van mijn tegenstander niet en ging dus vlot mat. Zo slecht heb ik in geen jaren gespeeld.
Ik kan alleen zeggen dat ik het een volgende keer beter probeer te doen.

21:10 bord 2 Ton de Veij-tegenstander niet opgekomen 1-0
Mijn partij tegen een afwezige speler was kort, 1. Pc3, en toen was het na 1 uur voorbij.
Niet leuk om op deze manier te winnen. Ik spéél veel liever. Klaarblijkelijk was men er niet in geslaagd om op het laatste moment een invaller te regelen.

22:05 bord 8 Luc Preeker-Kees Silver 1-0
Voor een analyse van mijn partij: zie deze website onder NIEUWS en wel de publicatie van 30 december 2016.

22:30 bord 4 Rob Hählen-Frits Leenart ½- ½
Na de opening had ik het idee iets beter te staan, de computeranalyse geeft me daarin gelijk, al is de waardering nooit veel hoger dan +0,40.
In het begin heb ik een lichte voorsprong in tijd, maar zo rond de 15e zet verbruik ik veel tijd om een goed plan te vinden. Hoeveel initiatief krijg ik als ik een pion offer? Ik kan niets substantieels vinden en consolideer mijn stelling. Dan is ook gelijk alle muziek eruit, ik vind zelfs dat mijn tegenstander nu naast zijn tijdvoordeel een iets makkelijker spel heeft.
Na overleg met Ton die als teamleider kon optreden omdat hij geen tegenstander had krijg ik toestemming remise aan te bieden. Daar wacht ik nog even mee, als mijn tegenstander rokeert kan ik een aanval openen. Dat doet hij niet en dus bied ik remise aan. Dat neemt hij na overleg met zijn teamleider aan.
De post-mortem was leuker dan de partij…!

22:35 bord 1 Paul Toepoel-Kees Kerkdijk 1-0
Een interessante en spannende partij. Spaans met Marshall gambiet. Voor het eerst kwam ik in de variant waarin wit vroegtijdig met de loper het paard op d5 slaat. Uiteraard kreeg zwart zoals gewoonlijk tegen een pion een ruime voorsprong in ontwikkeling.
Maar om actief spel te houden moest ik een tweede pion offeren. Die pion bood mijn tegenstander enkele zetten later aan om terug te winnen waar ik op inging. Maar toen volgde dameruil en was de kou uit de stelling. Fritz analyse achteraf (achteraf helpt natuurlijk niet veel, lees Annie M.G. Schmidt’s gedicht “De Achteraffers”) laat zien dat ik de pion niet had moeten aannemen en de dames op het bord had moeten houden.
Een volgende tweesprong was de vraag of ik mijn loper tegen zijn paard moest ruilen om hem een dubbelpion op de a-lijn te bezorgen waarna een eindspel met ongelijke lopers met grote remisekansen ontstaan zou zijn, of dat ik loper tegen loper moest ruilen met aanvalskansen.
Het laatste kiezend kreeg ik wel aanvalskansen maar die werden door mijn tegenstander goed gepareerd zodat ik op zet 50 mijn felicitaties en opgave aanbood.
Wel verloren maar toch voldaan wegens de goede partij.

23:10 bord 6 Frank van der Moolen-Andre Bremmers 1-0
Mijn partij begon lekker. Ik had in de opening lekker veel ruimte en kreeg op de 10e zet al een pion voorsprong. Op de damevleugel bracht ik mijn pionnen naar voren met hulp van een mooi loperpaar. Te vroeg echter drukte ik mijn pionnenopmars door waardoor mijn voordeel wat slonk. Ik stond nog wel beter, maar door de ongelijke lopers en mijn open koningsstelling moest ik uitkijken voor remise. Vooral toen ik nog twee pionnen ophaalde, waardoor zijn dame binnen kon dringen in mijn stelling. Toen mijn tegenstander op de 39e zet zijn loper bij zijn aanval dacht te halen, overzag hij mijn zeven opeenvolgende schaakjes en afsluitende matzet.

23:20 bord 5 Ronald Kamps-Paul Meijer ½- ½
zie https:\/\/www.waagtoren.nl/?p=17272

23:30 bord 3 Jan Poland-Ruud de Groot 1-0
In een dameopening, waarbij de witspeler al vrij vroeg op d5 sloeg, werd er eerst met de zwarte loper en paard om veld e5 gespeeld. Na afruil kon ik met een pionnenzet mijn tegenstander een zwakke centrumpion geven.
Toen ik eerst een pion won (anders moest hij zijn dame tegen een paard en toren ruilen) en daarna de kwaliteit moest ik er alleen voor zorgen dat ik de dames kon ruilen.
Toen dat éénmaal was gebeurd kon ik een aantal van zijn pionnen veroveren en had ik  een stelling die iedereen zou winnen, maar toen even niet! Net als in de vorige wedstrijd doe ik een voor de hand liggende zet NIET. Een zet die ik wel wilde spelen! Waarom weet ik niet, maar in plaats speelde ik 2 onzinnige torenzetten achter elkaar (schaakblind!) en kon hij een dame halen In plaats van een overwinning van 5-3 werd het een 4-4 gelijkspel. Maar It’s all in the game. Volgende keer beter.

De volgende wedstrijd van het derde team is op 9 februari 2017 tegen koploper Heerhugowaard 2.
Wij houden u natuurlijk op de hoogte.