EGGERT Purmerend 3 tegen De Waagtoren 5 4-4

Donderdag 15 december 2016 trad het derde team in een thuiswedstrijd aan tegen de Alkmaarse club. Foppe Reinders trad op als wedstrijdleider met dank daarvoor.

Vorig jaar speelden we ook tegen dit team met 4-4 als resultaat. Die uitslag kwam dit jaar ook op het scorebord.

Voor wat de ELO-rating betreft is ons team op papier sterker.
Als per speler het ELO puntenverschil wordt bepaald en met behulp van de KNSB tabel “Tabel verwachte score als functie van het ratingverschil” de verwachte totale score wordt berekend, hadden we met 5,5-2,5 moeten winnen.
Het werd 4-4 waaronder een reglementair punt wegens niet opkomen van een Alkmaarder.
Klaarblijkelijk spelen er nog andere factoren een rol dan alleen de ELO score.

De wedstrijd begon iets over 20:00 uur.
Het verloop van de score was:
20:45 Daniel Doorn            0-1
21:10 Ton de Veij              1-1 (reglementair)
22:05 Luc Preeker              2-1
22:30 Rob Hählen              2,5-1,5
22:35 Kees Kerkdijk           2,5-2,5
23:10 Frank vd Moolen       3,5-2,5
23:20 Paul Meijer               4-3
23:30 Ruud de Groot          4-4

Enerverend was het slot waarin Frank in grote tijdnood in gecompliceerde stelling de winst behaalde. Hij werd met die winst, tesamen met Serkan Milli, met 2,5 uit 3 (83%) topscorer van het derde team.
Paul ronde het af met het accepteren van remise mede met het oog op zijn klokstand en bracht daarmee een vol matchpunt binnen.

Met dit resultaat is het derde team op de derde plaats gekomen in de NHSB klasse 2B met 5 matchpunten. Op plaatsen 1 en 2 staan Heerhugowaard en Koedijk, ieder met 6 matchpunten.
Al met al hebben we nog goede kansen op een hoge klassering. De komende wedstrijd in februari 2017 tegen koploper Heerhugowaard zal voor ons team beslissend zijn voor een hoge eindklassering.

Omdat Ton geen tegenstander had nam hij de honneurs als teamleider waar (met dank daarvoor).
Terwijl ik zelf het span met losse teugel leid, bleek Ton daar heel andere ideeën over te hebben. Hij ziet de teamleider meer als een persoon die met zeer strakke teugels de paarden mengt en verwacht dat ze gaan in een richting die de teugels hen oplegt.
Uiteraard zijn we benieuwd wat de paarden er zelf van vinden.

Traditie-getrouw zullen binnenkort de spelers hun partij-impressies weergeven op dit medium.