Monsterzege Purmerend 2

Purmerend 2 won op zaterdag 7 februari met prachtige cijfers van Kennemer Combinatie 4 en nam daarmee de koppositie in Klasse 1 B over.
alt
De eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat de tegenstand niet bijster hoog was. Met een gemiddelde rating van 150 punten meer, was ons team ook wel verplicht om deze belangrijke wedstrijd voor de koppositie, te winnen.
alt
Al heel snel had Luc Preeker zijn tegenstander Omota laten zien, dat hij de Schotse partij toch iets scherper zou moeten aanpakken om van Luc te winnen. Luc kreeg een overweldigende aanval op de koningstelling van zijn tegenstander, die vertwijfeld opgaf. 1-0!
Peter Smits had geen enkele moeite met André Vlug. Hij won een stuk in een oppermachtige stelling en tekende daarmee aan voor 2-0!
Robbert Mirani tikte daarna Panayis Krousos weg, door eerste een kwaliteit en later nog enkele pionnen te winnen. “Hij had zeker geen zin?” vroeg Robbert zich af… 3-0!
Toen het Dennis v.d. Beld lukte om tegen de (qua rating) sterkste speler remise te houden kwam de overwinning al in zicht. 3½-½
Want Marc Holla wist zijn partij met superieure techniek af te ronden en de winst veilig te stellen: 4½-½
Toen ook Paul Schippers heel knap won van Koos Min, begon een dikke overwinning, waarop we hadden gehoopt, in het zicht te komen. 5½-½
Pim Jekel had steeds een prachtige stelling, maar liet een schijnbaar gedekt stuk slaan, waardoor hij echt alles of niets moest spelen tegen de sterke Floris Schleicher. In hevige tijdnood wist deze laatste wel een dik gewonnen stelling op het bord te krijgen, maar niet binnen de tijd. Vlag…6½-½
Aan het laatste bord had Jan Bakels een prachtpartij tegen Frédérique Lacourt. De kansen wisselden steeds, maar Jan leek aan het langste eind te gaan trekken, omdat hij een loper voorkwam in een glad gewonnen einspel. Ware het niet, dat Jan zich in de tijdnood liet verleiden door de mooie dame tegenover hem, waardoor hij de loper weer in moest leveren.
Maar met 3 tegen 1 pion, zou het eindspel toch gewonnen worden. Even ging het nog bijna mis, toen Jan met nog 40 seconden op de klok, vergat in te drukken….De tijd liep door, maar Frédérique wilde zo niet winnen, deed een zet en drukte nadrukkelijk de klok in. Jan schoot wakker en rondde de partij winnend af! Maar hier was in mijn ogen Frédérique de echte held!

We hadden met 7½-½ gewonnen en daarmee zijn we aan kop gekomen.
Met nog twee wedstrijden te spelen, gaan we natuurlijk voor het kampioenschap!
De volgende wedstrijden zijn op:
alt

Houd deze data alvast vrij!

Kees Pruis