Zuur verlies 1e team

Ons 1e team, dit jaar uitkomend onder de naam van onze nieuwe sponsor Eggert Purmerend verloor afgelopen zaterdag in De Inval volledig onnodig de 1e wedstrijd van het seizoen thuis tegen Caïssa uit Amsterdam.
Uitslagen en stand

Caïssa aantredend in de sterkste opstelling met  2-voudig Nederlands kampioen GM Paul van der Sterren (in 1994 kandidaat voor de WK-matches, net als Jan Timman in de periode 1985-1994 en Anish Giri heden) en 4-voudig Nederlands kampioen GM Hans Ree had de hulp van schaakgodin Caïssa hard nodig.

IMG_9192

Na 3 uur spelen stond de brilstand nog altijd op het scorebord maar toen barstte het geweld los.

Eerst verloor supersub Dennis van Rob Witt. Dennis vocht de hele partij tegen een slechtere stelling, echter toen er ongelijke lopers op het bord kwamen met ieder een toren gloorde de hoop op een halfje dat er toch niet kwam.

Wim speelde een puike Siciliaan, en diepte een partij van ca 18 jaar geleden in zijn geheugen op en wist waar het naar toe zou gaan. Ivo Timmermans speelde het goed tegen, maar toch was dat niet goed genoeg en de stand was weer gelijk. Direct daarop verloor Warner na hevige strijd van Marc Overeem, waarna Piet de stand weer gelijk trok door de kampioen van Amsterdam en coming-man Barry Brink in een puike partij te verslaan.

Hierna slaat het noodlot toe en keert de schaakgodin zich tegen ons.

Yong Hoon gaat voor het eerst van zijn schaakcarrière door de vlag in een betere stelling. Hij blokkeerde vlak voor de tijdcontrole en kon niets meer verzinnen en vervolgens verspeelt Nicky zijn prachtige stelling met veel meer tijd dan Arno Bezemer en staan we met 2-4 achter.

Echter dachten we niets aan het handje want Demre staat beter tegen Paul van der Sterren en vertrouwt mij toe voor de winst te gaan, Pieter heeft vanaf het middenspel het betere paard tegen de slechte loper van Michael Wunnink en ziet de winst al heel lang aankomen en brengt met de 3-4 de hoop weer terug

Enrico moet knokken voor remise tegen Robert Kikkert en accepteert even later het remise-aanbod van zijn tegenstander.

En dan Giel. Hij speelt een prachtige partij tegen Hans Ree, die werkelijk alle zeilen bij moet zetten om de aanval van Giel te pareren. Dat kost hem een kleine kwaliteit, maar weet wel veel verwikkelingen in de stelling te vlechten.

Demre knokt voor wat hij waard is, maar na een verrassend schijnoffer van Van der Sterren, verzandt de partij in eeuwig schaak en dus moet Giel winnen van Hans Ree.

Dat is te moeilijk en met een fraaie damezet beslist Ree de partij en is de stand 4-6 in het voordeel van de Amsterdammers.

Mannen jammer, maar de volgende wedstrijd op 10 oktober tegen DD in Den Haag, dat met 1-9 verloor van eFXO Apeldoorn, moet dan maar gewonnen worden.

Dank weer aan Jan, Kees, Foppe en John, die alles weer goed onder controle hadden.

Gedetailleerde uitslag Eggert Purmerend (2235) – Caïssa (2275)                              4 – 6

1. Demre Kerigan (2429)                             – Paul van der Sterren (2441)       1/2 – 1/2
  2. Piet Peelen (2302)                                    – Barry Brink (2320)                           1 – 0
  3. Pieter Hopman (2350)                             – Michaël Wunnink (2274)                  1 – 0