Tata komt eraan!

“Eerst zien en dan geloven” maar de voorbereidingen voor Tata inclusief de amateur events zijn inmiddels gestart en in volle gang.

.     foto Instgram @tatasteelchess

Vandaag over een week zal Wijk aan Zee weer twee weken lang het middelpunt van de schaakwereld zijn. Het is al weer drie jaar geleden dat ik in Wijk aan Zee voor het laatst actief was. Door corona gedwongen hebben de amateurs twee edities moeten overslaan.

Voor mij zijn deze twee weken het hoogtepunt van het schaakjaar. Je kunt je vooraf maar voor één event opgeven maar als je de andere twee ook wilt spelen kun je op de dag zelf, bij de start van de registratie, je alsnog aanmelden en word je meestal alsnog ingedeeld. Zodoende is het me de laatste acht jaren voor corona altijd gelukt om de volle twee weken te spelen. Gunstige bijkomstigheid is dat er op de twee donderdagen bij de amateurs niet gespeeld wordt en zodoende onze clubavond niet in het gedrang komt.

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat er dit jaar enige veranderingen zijn doorgevoerd. Zo heeft de huisstijl een opfrisbeurt gekregen en zijn er minder deelnemers dan voorgaande jaren omdat hotel Het Hoge Duin o.d.m. wordt verbouwd.

.                                  nieuwe huisstijl

Bij de weekend-en dagvierkampen zal café De Zon weer als speelzaal gebruikt gaan worden om daarna tijdens de tienkampen weer dienst te doen als commentaarruimte.

Ook het aanvangstijdstip van de rondes van zowel de profs als de amateurs is gewijzigd. Deze was sinds 1958, 65 jaar lang, 13:30 uur maar is nu een half uur later om 14:00 uur.

Alle verdere info (helaas alleen in het Engels) is te vinden op de website van het Tata Steel Chess Tournament.

Ik heb er zin in, hopelijk jullie ook.