Synchroniciteit

Synchroniciteit is een term die door de Zwitserse psycholoog Jung is ingevoerd. Bij synchroniciteit gaat het om twee gebeurtenissen die min of meer gelijktijdig gebeuren en met elkaar verband lijken te hebben zonder dat er sprake is van een oorzakelijk verband. Het wordt ervaren als ‘meer dan gewoon toeval’. Een bekend voorbeeld: je hebt een paar keer aan iemand gedacht, de telefoon gaat en het is die persoon.

Vanwaar deze inleiding?

Op 22 november speelden Wim Luberti en ik onze bekerpartij. Vooraf haalden we wat herinneringen op. In 1976 ben ik lid geworden van schaakclub Purmerend en we vroegen ons af of we in dat seizoen tegen elkaar hebben gespeeld. Wim (in de ranglijst Luberti jr.) was toen het talent van de club. Hij vertelde dat hij met ingang van het seizoen 1977 – 1978 naar Het Witte Paard in Zaandam was gegaan. De club aan wie we (soms tijdelijk) meer goede spelers verloren, zoals Michiel Bosman en Ronald Overveld. Zij gingen naar HWP omdat die club hoog in de KNSB speelden en zij daar hun talent beter konden ontwikkelen door tegen sterkere spelers te spelen.

Ook vertelde hij dat hij toen aan het Open Nederlands Kampioenschap had deelgenomen en daar heel goed had gespeeld.

Niet alleen goed, maar méér dan goed gespeeld! De synchroniciteit is dat ik de dag erna ‘bij toeval’ een berichtje las op mijn telefoon van de Schaaksite (https://www.schaaksite.nl/2018/11/23/vijftig-schaakzomers/) met daarin de tekst: In 1977 werd de 23-jarige Wim Luberti tweede, “een tot dan toe onbekende grootheid uit Purmerend, die niet eens in de KNSB-competitie speelde”. Hij liet onder anderen Hartoch en Van der Sterren achter zich.

Sint Nicolaas was zo aardig mij het boekje cadeau te doen. Op pagina 25 een mooie, herkenbare, foto van Wim. Als we hem nu zien heeft de tand des tijds nauwelijks aan hem geknaagd in de afgelopen 40 jaar.

Het boek is een feest der herkenning. Een aardig aantal van de in het boek genoemde personen ken(de) ik of heb er tegen gespeeld (9 van de 16 genoemden in de eindstand).

Misschien is het boek nog te bestellen. In het artikel op Schaaksite staat: Het boek is gratis uitgereikt aan alle deelnemers van het Open NK van dit jaar, maar is ook nog te bestellen bij Jos Cremers, lid van het organisatiecomité: j.j.m.cremers@chello.nl . Het kost € 10,- inclusief verzendkosten. Een schijntje dus.

En ja, we hebben in het seizoen 1976 – 1977 tegen elkaar gespeeld. De partij, waarin Wim aan het langste eind trok, ging als volgt: