Snelschaakkampioenschap 2022 Schaakclub Purmerend

Op donderdag 14 april 2022 werd het jaarlijkse snelschaaktoernooi gespeeld.

Nadat, wegens corona, we ons in 2020 en 2021 moesten behelpen met een per Lichess gespeeld snelschaakkampioenschap, kon er gelukkig dit jaar weer voluit aan de borden om het clubkampioenschap snelschaken 2022 gestreden worden.

Er was al direct een primeur voor onze club: in tegenstelling tot vorige jaren waarin eerst voorronden werden gespeeld voor plaatsing in de kampioensgroep, werd er dit jaar gespeeld in één groep volgens een 11-rondig Zwitsers toernooi. Een heel mooi initiatief van het Bestuur. Het geeft alle deelnemers uitzicht op het kampioenschap ondanks een eventuele zwakke start.

Een verdere primeur vormde de toepassing van de Sevilla software voor de paring na iedere ronde. Tevens werd de genummerde indeling van elke ronde weergegeven op het grote scherm en waren de borden genummerd zodat het iedereen direct duidelijk was aan welk bord men verwacht werd. En daar trof men dan de juiste tegenstander aan.
Dit maakte het mogelijk om de 11 ronden vrijwel volgens planning af te wikkelen.
Een verder voordeel was dat spelers na elke ronde de gelegenheid hadden om de pijp aan Maarten te geven zonder andere spelers daardoor te benadelen.

Er traden 33 spelers aan voor de wedstrijd, waarvan 22 spelers de voltallige elf ronden speelden.
Verheugend was dat maar liefst 5 jeugdleden of jeugdigen aantraden waarvan er 4 eindigden in de hoge regionen van de eindranglijst: 13e Vincent van Ingen, 11e Tim van Rijs, 10e Barrie Romijn en 8e Sandro Gaeta.

Het is geen wonder dat Pieter Hopman, met zijn Elo-rating, winnaar werd. Maar wel met een 100% 11 uit 11 partijen score.
Uiteraard misten we Katharina Ricken die snelschaakkampioen werd in 2020 en 2021. Maar zij wordt nu in beslag genomen door deelname/voorbereiding aan schaaktoernooien teneinde een tweede meesternorm te behalen.
Op de tweede plaats eindigde Nico Felten en op de derde plaats Kees Kerkdijk. Sander Veenstra eindigde vlak daarna op de vierde plaats.

Al met al een prachtig toernooi waarbij een beroep wordt gedaan op schaakvaardigheid, tijdindeling, concentratie en uithoudingsvermogen.
Goed georganiseerd en een voorbeeld voor meer soortgelijke toernooien!

Eindstand Snelschaakkampioenschap 2022
Schaakclub Purmerend