Scholenschaak 2019

Scholenschaak, een traditie die door schaakclub Purmerend nu al 49 jaar in ere wordt gehouden.

In 1970 is voor de eerste keer het toernooi georganiseerd door de toen pas opgerichte jeugdcommissie van de schaakclub. Enkele mensen van het eerste uur, Henk Breeuwsma en Jacob van Twisk zijn nog altijd actief op de schaakclub. Zullen zij er toen aan gedacht hebben dat dit wel eens een toernooi met een hele lange adem zou kunnen worden?

Dank voor dit initiatief zijn we ze nog altijd schuldig en de behoefte is nog altijd volop aanwezig. Al moet gezegd worden dat het toernooi dit jaar voor het eerst sinds vele jaren niet helemaal volgeboekt is maar met 21 teams is er nog altijd voldoende belangstelling.

De eerste avond zijn er vierronden gespeeld met teams van 4 spelers. De eindstand was bepalend voor de poule indeling voor volgende week. De nummers 1 tot en met 4 spelen volgende week om het Waterlands kampioenschap voor basisscholen in groep A.

Voorgaande jaren mocht Waterland 2 teams afvaardigen naar het Noord-Hollandse scholenschaakkampioenschap. Door uitbreiding van dat toernooi van 28 naar 40 teams, de hoge bezettingsgraad van het Waterlandstoernooi en de kwaliteit/ prestaties van de Waterlandse deelnemers aan het Noord-Hollandse scholenschaaktoernooi van de afgelopen jaren mag Waterland dit jaar 4 teams afvaardigen. Dat is mooi, anderzijds neemt dat wel een deel van de spanning weg bij de strijd om de felbegeerde plaatsen volgende week.

Ook dit jaar zit het niveau weer heel dicht bij elkaar, er is na de eerste speeldag geen team met een 100% score. Het team van DKC Het Parelhof eindige op de 4e plaats met 6 wedstrijdpunten en spelen volgende week in groep A. Het meest herkenbare teams voor de schaakclub is wel het team van Weidevogels 1 met Tom, Maren en Gijs Veldt. Zij zijn geëindigd als 3e ook met 6 punten maar met 1 bordpunt meer. Ook het team van De Overhaal met Dennis en Robbin Jansma hebben zich met een 2e plaats met 7 wedstrijdpunten verzekerd voor finale poule. Het team van de Blauwe Morgenster is weer helemaal terug aan de top. Het team met Arvid Vlaar eindigde met 7 wedstrijdpunten maar met 1 bordpunt meer van De Overhaal op de 1e plaats.

Alle andere scholen spelen hun finale op eigen niveau in de groepen B t/m E.

Dus allemaal nog een week goed oefenen, tot de 8e februari.