Schaken voor dames

Bij een zwerftocht over internet kwam ik terecht op de website van het Hilversums Schaakgenootschap en wel op een pagina met als titel “Boeiende avond over dameschaken” gepubliceerd op 29 september 2019.

Uiteraard een intrigerende titel als het over het schaken van een dame gaat, maar het artikel geeft duidelijkheid: het gaat over het schaken door dames.
Meer in het bijzonder gaat het over een schaakcursus voor dames.
Ex-burgemeester van Hilversum en ex-staatssecretaris Mevr. Kraaijveld-Wouters was zo vriendelijk om een inleidende presentatie te houden.

In het artikel wordt aangegeven hoe de schaaktraining aan dames (vrouwen) wordt vorm gegeven binnen het Hilversums Schaakgenootschap.
In het artikel staat echter een onjuiste mededeling. Het Hilversums Schaakgenootschap zou de enige schaakclub zijn die een schaaktraining verzorgt speciaal voor dames.

Dit is echter onjuist.
Daartoe wordt verwezen naar de publicatie op de website van Schaakclub Purmerend van 9 november 2015 (!) getiteld “Schaken voor vrouwen!” en waarin een cursus wordt aangekondigd en wel als volgt (citaat) “We willen graag meer vrouwen (en meisjes) bij het schaken betrekken. Omdat we zien, dat er steeds meer moeders van onze jeugdleden nauw betrokken zijn bij het schaken, willen we deze vrouwen en natuurlijk ook andere vrouwen uitnodigen om een aantal schaaklessen te volgen, die speciaal voor hen georganiseerd zullen worden in het Eggert winkelcentrum.”

Die cursus is succesvol geweest en heeft ook een vervolg gekend. Het heeft geleid tot onder anderen een voltallig vrouwen-team dat meespeelt in de NHSB-competitie.
De dames beginnen ook al behoorlijk mee te dingen om de hoogste plaatsen in de Keizer-competitie. Zowel Ingrid Brands (na ronde 1) als Marloes Rogge (na ronde 11) hebben al de achtste plaats in de Keizer-competitie ingenomen.
Waarvan acte!