Schaken is een sport, ook via internet.

Schaken is al lang een erkende sport.
In berichten van de Rijksoverheid betreffende corona-gerelateerde informatie wordt ook de sport behandeld zie de link Corona maatregelen voor de sport.
In die informatie worden ook de denksporten genoemd, zoals bridge en schaken. In de informatie wordt ook gewezen op de mogelijkheid om de denksporten via internet uit te oefenen.
Het volgende fragment is te vinden op de bovengenoemde link:

Helaas zit het er niet in dat we dit seizoen 2019/20 nog zullen kunnen schaken gezien het advies om dit seizoen niet meer te schaken.

Jammer genoeg heeft het Ministerie klaarblijkelijk geen kennis genomen van de op 12 april j.l. op deze website verschenen publicatie “CORONA-schaken”. Voor het probleem van de cross-contaminatie middels het beiderzijds aanraken van de stukken werd in dit artikel een oplossing aangedragen, nl. het verzetten van de schaakstukken middels een vleestang of iets dergelijks (een waterpomptang zou ook die diensten kunnen leveren).
Tevens werden mogelijkheden aangedragen om een gepaste afstand tot elkaar te realiseren.

Laten we hopen dat per 1 september 2020 de wereld er anders uitziet zodat we weer als vanouds kunnen schaken. Maar daarvoor moet je wel een optimist zijn. De kans is groot dat de abnormale 1,5 meter samenleving nog enige tijd gepraktiseerd zal moeten worden.

Overigens wordt er door ca. 20 clubleden regelmatig geschaakt via Lichess op de clubavonden.
Die toernooitjes hebben hun charme. Afgelopen donderdag behaalde ik slechts 8 punten (winnares Katharina behaalde maar liefst 28 punten!!). Maar alle partijen die ik speelde waren spannend en ontspannend. Ik kan die “Lichess clubavonden” aan alle leden aanbevelen.

Tegen Katharina moest ik twee maal uitkomen. Het motto van de avond was een uitspraak van de Duitse grootmeester Siegbert Tarrasch over het centrum. Als je geen centrum hebt heb je het moeilijk, maar als je het centrum wel hebt heb je ook een probleem om het te handhaven.
In de twee partijen die we speelden vermeden we beiden om pionnen in het centrum te zetten, en als het al nodig was die pionnen snel weer te verwijderen. Het resultaat was een levendig stukkenspel over het centrum heen. Leuke partijen!!

Het schaken via internet wordt ook in de schaakrubriek van deze week in de NRC door Hans Ree als thema gekozen. Hij gaf het de titel “Hoogwaardig foutenfestival” mee. Als het echte schaken beschouwd hij het klassieke schaken, maar hij geeft toe dat het rapid schaken ook zijn charmes heeft ook al worden er, door de beperkte bedenktijd, fouten gemaakt.