Schaakwedstrijden bekijken vanaf de tribune?????

Zaterdag 13 april 2019 was een speeldag voor alle teams in de KNSB competitie. Teams Purmerend K1 en Purmerend K2 speelden een thuiswedstrijd in het Triton.

Bij voetballen moet je op de tribune gaan zitten (eventueel met een verrekijker om de spelers te zien) maar bij ons schakers kan je met je neus op het speelveld staan.
Zo heb ik enige tijd het strijdtoneel van de partij van Wim Luberti zitten bekijken zittend naast hem op de stoel van Giel Spaans (die zijn partij al beëindigd had). Zo zag ik dat Wim zich bevrijdde uit een knellende omsnoering van zijn stelling en daarna met een pionwinst goede winstkansen kreeg (later zag ik in de uitslagen dat hij inderdaad gewonnen had).
Dus kom eens een keer kijken bij onze spelers tijdens een wedstrijd. Het is zelfs geheel gratis!!

Overigens was het een mooie dag voor Purmerend K2 dat overtuigend won van VAS K3. Dat kwam niet alleen door het niet opkomen van twee spelers van VAS (2-0) maar ook door drie mooie overwinningen van onze jeugdspelers. Marc Holla voegde daar nog een halfje aan toe: 5,5-2,5.

Hieronder volgen de partijen van de drie jeugdspelers:

Allereerst de partij van Katharina Ricken aan bord 1: opmerkelijk vind ik haar behandeling van de Franse opening met op de derde zet Pc6 en later het spelen van de paarden naar de rand (paard op de rand is dood in het land zei men vroeger, maar dat gezegde moet klaarblijkelijk herzien worden!!).

Sven Damen, aan bord 6, speelde een partij uit één stuk waarbij in een Draak Siciliaan methodisch de zwarte koningsstelling werd aangevallen hetgeen leidde tot een jacht op de zwarte koning naar e5. Fritz gaf aan dat zwart het beter had kunnen spelen, maar dat is achteraf. Achter het bord gelden andere wetten: naar de hel met Fritz!

Romayn won middels een paardoffer. Er was nog enig commentaar van Pieter bij de analyse achteraf. Dat commentaar is te lezen bij de desbetreffende zet. En van dat commentaar kunnen niet alleen Romayn en de jeugdleden leren maar zeker en vooral de senioren als zij spelen in de externe competitie.

Helaas moest ons eerste team een nederlaag incasseren en bengelt nu onderaan KNSB klasse 1A. Of nu degradatie onvermijdelijk is weet ik niet, maar ik zou het eerste team toch willen opwekken om in de laatste ronde van de bondscompetitie uit te halen naar de Groninger Combinatie. De Groninger Combinatie staat nu wel op de eerste plaats.
Maar neem een voorbeeld aan Purmerend N1 dat in een vergelijkbare situatie Castricum, de kanshebber voor de titel, onderuit haalde in de laatste ronde.

Het is voornamelijk eigenbelang dat ik het eerste team opjut.
Immers, bij aanvang van de competitie heb ik de optimistische verwachting uitgesproken dat het eerste team goed het seizoen 2018/19 zou doorkomen. Die optimistische verwachting was een reactie op de pessimistische verwachting van een bekende schaakjournalist die stelde dat Purmerend zeer waarschijnlijk zou gaan degraderen, zie optimistische verwachting.
Graag nodig ik de spelers van het eerste team om in de laatste ronde te zorgen dat mijn optimistische verwachting ondersteund wordt door een daverende overwinning van ons eerste team op de kampioenskandidaat van KNSB Klasse 1A!! “Dus” dame en “mannen jullie weten wat je te doen staat”. Stel me niet teleur!!