Schaakclub Purmerend tegen topschakers!!

Uit het Schiesser dossier van Joop Wickel blijkt dat onze schaakclub in de jaren 1978 t/m 1984 gespeeld heeft tegen de wereldtop.

Op initiatief van het de Schaakclub Purmerend en Wouda Muziek, toen Purmerendse dealer voor het topmerk voor audio-apparatuur Bang & Olufsen, werd er jaarlijks een simultaanseance georganiseerd rond 30 januari. Omstreeks die datum eindigde het jaarlijkse Hoogoven (nu genoemd Tata Steel) schaaktoernooi.
Maar al ver voor die datum was onze schaakclub actief om één der topdeelnemers te benaderen voor een simultaanseance in Purmerend. Drie keer slaagde onze club erin om, klaarblijkelijk door een vooruitziende blik, de toernooiwinnaar uitgenodigd te hebben.

Bij elke seance was er grote interesse bij parlementariërs om te komen spelen.
Zo konden Jan Nagel, Bas de Gaay Fortman (“de jonge Gaay”) met dochter Mary, Ed van Thijn en Dick Dolman regelmatig te zien zijn in hun langdurige strijd tegen de schaakgrootmeesters. Het feit dat de parlementariers naast hun druk bezette baan zo sterk schaak speelden, ze waren dikwijls te zien aan de laatst overgebleven borden in de late uurtjes, maakte zeker wel een hele goede indruk op schakers. Ook plaatselijke wethouders en burgemeesters waren ervoor in mee te spelen of de ceremoniele openingszet te verrichten.

Achtereenvolgens werden er seance gegeven door de volgende schaakmeesters (met de door hen behaalde top-elo):

1978 Lajos Portisch (2655)
1979 Poloegajevski (2645) en Nona Gasprindasjvili (2360, wereldkampioen dames 1962-1978)
1980 Viktor Kortsnoj (2695)
1981 Walter Brown (2590)
1982 John Nunn (2630)
1983 Vlastimil Hort (2620)
1984 Anthony Miles (2635)

Met ratings tussen 2590 en 2695 behoorden de spelers allen tot de toenmalige absolute top.

In een aantal te publiceren artikelen op deze website zal meer gedetailleerde informatie gegeven worden inclusief foto’s uit krantenpublicaties.