Schaakclub Purmerend Lockdown Arena van 5 november 2020

Commentaar volgt:
Dat had ik geschreven en dan moet ik het ook doen. Maar het is natuurlijk moeilijk om de mooie strijd en de spannende partijen te laten herleven. Daarvoor moet je een professionele schrijver zijn.

Opgemerkt kan worden dat sommige spelers af en toe even afwezig waren omdat ze, twee dagen na het sluiten van de stembussen voor het presidentschap in de USA, op internet nagingen hoe het met de telling stond. Biden is nu zeker winnaar, maar nu, op Sint Maarten, wordt er nog in drie staten, waar de winnaar nog niet bepaald is, nog steeds geteld.

Ondertussen lijkt het met de corona getallen de goede kant uit te gaan. Het aantal corona-besmettelijk personen in Nederland is ondertussen gedaald van 166.000 naar 145.000 op 10/11/2020 en dat zal nog wel verder dalen. 166.000 is wel ca. 1% van de Nederlandse bevolking. Bij zo’n aantal besmettelijken zou op een clubavond in het Triton, bij het toegestane aantal van 30 schakers, de kans dat er één besmettelijke schaker onder hen is ca. 30% zijn. Dat duidt er wel op dat de corona-regels, met name afstand, van belang zijn om nageleefd te worden.
Met de dalende aantallen wordt het weer veiliger om schaken in het Triton te hervatten. Laten we maar hopen dat de hervatting mogelijk wordt want er gaat natuurlijk niets boven een van aangezicht tot aangezicht schaakpartij.

Rob als eerste geëindigd, Katharina op de tweede plaats en Paul op de derde plaats.
Opmerkelijk is dat Rob negen partijen gespeeld heeft tegen Katharina zes partijen. Dat heeft natuurlijk te maken met het karakter van een rapid tempo waarbij je de tijd eventueel volledig wilt gebruiken om punten binnen te halen of sneller schaakt om zoveel mogelijk partijen te spelen om de punten bij elkaar te sprokkelen. Dat is een keuze die ieder voor zich moet maken.

Deze keer 16 deelnemers, iets minder dan de vorige keer. Nogmaals een oproep aan alle leden om deel te nemen teneinde de schaakvaardigheid te handhaven!

Deze keer haalde ik slechts 2 punten uit 6 partijen, maar toch kan ik zeggen dat ik hele leuke partijen gespeeld heb. Tijd speelt een rol en als je achteraf Lichess de partijen laat analyseren zie je wat je hebt laten liggen. Tegen Frank gaf ik een toren weg zonder dat dat nodig was. Tegen Rob had ik flink wat geofferd, maar zag een mat in vier zetten over het hoofd. Tegen Katharina een leuke partij waarin ik met de zwarte koning in de aanval ging door een opmars naar f3 daarbij ondersteun door loper op h3 en twee toren op de 2e lijn maar het was onvoldoende door haar koelbloedige tegenspel. It is all in the game!!
Maar al met al heb ik me weer uitstekend vermaakt.

Zonder twijfel zal Bert-Jan, waarvoor dank, de stukken weer klaar gaan zetten voor een volgende Lichess schaakavond op 12 november a.s.
KOMT ALLEN!!!