Schaakclub Purmerend Lockdown Arena van 17 december 2020

Na de eerste corona-golf en het bedwingen daarvan kon de Keizer competitie begin september 2020 weer beginnen, alhoewel met in acht name van de corona regels.
Ronden 1 t/m 5 werden gespeeld vanaf 10 september 2020 tot en met ronde 5 op 8 oktober 2020 waarbij iedere keer aan ca. 15 borden (de maximale bezetting) gespeeld werd.

Vanwege het opkomen van de tweede corona-golf, vanaf begin september en culminerend in een piek in de besmettingen tegen het einde van oktober, moest de Keizer competitie weer gestaakt worden.
Door extra maatregelen, waarbij het aantal besmettingen weer afnam, kon de Keizer competitie op 26 november 2020 weer opgepakt worden en werden er ronden gespeeld op 26 november en 3 en 10 december 2020 en wel aan ca. 10 borden.

Maar vanaf begin december 2020 zette een felle derde corona-golf in: op 17 december 2020 werd een record aantal van 12.844 besmette personen geregistreerd. Zorgwekkender is dat de bezetting van ziekenhuisbedden door corona-klanten, na lange tijd van afname, weer begint op te lopen.

De consequentie voor ons schakers is o.a. dat de schaakclub weer moet terugvallen op schaakactiviteiten via internet.
Op donderdag 17 december zette Bert-Jan daartoe de stukken weer gereed op Lichess voor een schaakwedstrijd zonder enig gevaar voor corona-besmetting.

De opkomst was als vanouds met 17 leden die 2,5 uur rapid van 20 minuten gingen spelen.
Vermeld kan worden dat:
Vince van Ingen (VinceVI) was de speler die de meeste partijen speelde namelijk 15 stuks,
-Door internet problemen was het voor Gerard Lonnee (Valencia39) niet mogelijk om te zetten. Daardoor verloor hij de eerste zes partijen, met wit omdat hij niet zette en met zwart omdat hij de eerste zet van wit niet beantwoordde binnen de tijd. Maar daarna was het leed geleden en speelde hij nog 7 partijen waaruit 4 punten.
-Winnaar werd Anton Bakels, die met veel “Schaakplezier” eerste met 14 punten werd na een spannende race om de eerste plaats. Met 13 punten werd Katharina (IkBiedRemiseAan) tweede en Rob van Someren (Dutchess41) derde.
Gert Kalkhoven (Tjalk15) was ook weer als gast en oudlid van de partij. Hij kon, op een vraag daarover, melden dat Schaakclub Koedijk op maandagavond via internet schaakt., zie de website van die schaakclub.
-Dat Gert het schaken beter beheerst dan ooit blijkt uit het feit dat hij de twee partijen die hij speelde beide won en wel van winnaar Anton en vierde plaats Kees Kerkdijk (KeesK)!!

Al met al weer een leuke avond onder deze corona omstandigheden.
Uiteraard blijven we hopen op een spoedig herstel van de klassieke schaakavond van onze club. Mogelijkerwijs dat de in aantocht zijnde vaccins ons hiertoe de mogelijkheden zullen gaan bieden.