Schaakclub Purmerend Lockdown Arena van 15 en 22 april 2021

Elke week wordt er gespeeld door een harde kern van Lichess-schakers in de wekelijkse Lockkown Arena waarvoor Bert-Jan niet moet wordt om steeds weer alle borden op te zetten en te zorgen dat de avond stipt en soepel verloopt.

In de wedstrijd van 15 april 2021 wist Frank Reurs de eerste plaats te veroveren door een hoger winstpercentage vóór Paul Meijer die tweede werd. De aanstormende Katharina liep te langzaam deze keer en moest genoegen nemen met de verdienstelijke derde plaats.
Vierde werd Rob Hählen die langzamerhand de Lichess klappen van de zweep leert. Robbert Mirani kwam ook even kijken met twee winstpartijen.  Ook Reinier Bodemeijer behoort tot de harde kern.
Gert Kalkhoven kwam deze keer alleen buurten zonder te spelen. Ties Wijnen proefde ook even de wedstrijdsfeer.

In de Lockdown Arena wedstrijd van 22 april 2021 behaalde Katharina Ricken de eerste plaats, echter zonder de in haar alias geformuleerde doelstelling te behalen!
Tweede werd Kees Kerkdijk o.a. door een overwinning op Katharina. Gerard Jongen veroverde de derde plaats.
Een nieuwe deelnemer Pevinius nam deel maar werd gediskwalificeerd door Lichess. Dit roept de vraag op welke methode Lichess hanteert om vermeend valsspelen te detecteren en hoe betrouwbaar die methode is. En ook is dan de vraag of men eerlijke kansen heeft op rehabilitatie in de appeal procedure.

In de chatruimte werd al gespeculeerd over het via Lichess gespeelde snelschaakkampioenschap 2021.
Het snelschaakkampioenschap werd vorig jaar gespeeld op 25 juni 2020 en er namen 20 schakers aan deel. Katharina werd snelschaakkampioen.
Er is dus nog enige tijd voordat dit festijn zal plaatsvinden. We roepen alle leden van de Schaakclub Purmerend, zowel de senior- als de junior-leden, op om allen deel te nemen aan dit schaakfestijn. Waarschijnlijk en hopelijk is het de laatste keer dat het snelschaakkampioenschap op deze manier gespeeld zal worden alvorens we weer terugkeren tot toernooien gespeeld in onze speelzaal in het Triton gebouw.