SC Purmerend maakt zich op voor een goed resultaat in KNSB klasse 1A

Zaterdag 15 september 2018 barst de competitie van de Koninklijk Nederlandse Schaakbond KNSB weer los.

Verleden jaar heeft het eerste team een goed resultaat behaald door, in Klasse 1A, als derde in een veld van tien teams te eindigen.
Met het team dat de komende competitie instapt hopen we weer op een goed resultaat. We mogen zeker uitzien naar een goed resultaat omdat het team vrijwel geheel in de samenstelling van vorig jaar aantreedt.

Op donderdag 13 september 2018 zat in bij kapsalon De Barbiers, in afwachting van mijn beurt, de krant te lezen en werd mijn aandacht getrokken door een artikel over het eerste team van onze schaakclub. Ik zal hier de titel niet herhalen maar de strekking van het artikel was dat ons eerste team zwaar zal moeten strijden om niet ten offer te vallen aan het D-woord.

Nou ja, de persen worden op een bepaalde tijd gestart en haast zal dikwijls geboden zijn. Maar bij nadere beschouwing is ernstig pessimisme over de kansen van ons eerste team niet op zijn plaats.

Ga maar na:

1) Een analyse van de competitie-resultaten over het seizoen 2017/28 laat het volgende zien: In de drie matches waarin Yong Hoon verloor slaagde het team er desondanks in om 3 matchpunten te verzamelen. Dus dit is een indicatie dat het resterende team goed in staat is om matchpunten te scoren.

2) De analyse geeft ook aan dat, als alle partijen die Yong Hoon gespeeld heeft verliespartijen zouden zijn geweest, dat dan het resterende team desondanks 5 matchpunten verzameld zou hebben. Dat zou ruimschoots voldoende geweest zijn om op de zevende plaats geëindigd te zijn, ver weg van het D-woord.
Maar men kan aannemen dat een invaller voor Yong Hoon in de vijf partijen tegen de nummers 6 t/m 10, waartegen Yong Hoon 5 uit 5 behaalde, toch zeker wel minstens twee partijen had kunnen winnen. In dit fictieve geval zou Purmerend geëindigd zijn met 7 matchpunten hetgeen genoeg zou zijn geweest voor een zesde plaats in de eindklassering van Klasse 1A.

Kortom, natuurlijk is het jammer dat Yong Hoon volgend jaar niet voor Purmerend zal uitkomen, maar het is niet het einde van de wereld voor het team.
We kunnen uitzien naar een spannende strijd met open kansen op een goed resultaat.

Hopelijk word ik bij mijn kapper niet meer gestoord door ongefundeerde calamiteuze berichtgeving.