Reminescenties bij een remise partij

Een gedenkwaardige dag, die 11 oktober 2018. Geprogrammeerd stond de partij Cor ten Woude tegen Kees Kerkdijk  in de vierde ronde van de Keizercompetitie.

Vlak na het begin van de partij kreeg ik al direct een opmerking van iemand die me vroeg hoe het kon dat ik tegen Cor speelde. “Cor heeft tot nu toe twee maal gewonnen en een keer remise gespeeld” antwoordde ik dan maar.
Na afloop van de partij, en nog de dag erna, kreeg ik van diverse mensen de vraag hoe het kwam dat de partij in remise was geëindigd. Alsof het een wereldwonder was.

Nu moet gezegd worden dat Cor me bij aanvang wees op het flinke ELO-punten verschil van ca. 500 punten, maar dat was me bekend.
Cor verwachtte dat de partij niet langer zou duren dan ca. 20 minuten. Het is duidelijk dat hij een psychologische oorlog aan het voeren was: hij had wit. Na het starten van de klok gewoon niet zetten en je houdt het al zonder moeite 1 uur plus 40 minuten vol!

Uiteraard werd er door Cor aandacht besteed aan de bekende hoed. Opzetten of dichtbij op een tafel leggen. Dat was een moeilijk probleem om op te lossen en mij werd ook om advies gevraagd.
Bij het aanbieden van de eerste consumptie gaf Cor de voorkeur aan Cola met ijsblokjes en een schijfje citroen. Bij het aanbieden van de Cola heb ik gemeld dat Martha de ijsmachine gestart had.

Het ELO-punten verschil, naar de volgende dag bleek, bedroeg maar liefst 680 punten. Met de “Tabel verwachte score als functie van het ratingverschil” blijkt dat mijn kans op een overwinning op Cor maar liefst 99,1 % te bedragen!!

Bij het getal van afgerond 99% kans op een overwinning kreeg ik direct een associatie met de match Donner-Ree om de titel Nederlands Schaakkampioen 1971.
Het is interessant om een kort interview te bekijken op youtube, zie match Donner-Ree, waarin Donner werd geïnterviewd door Willibrord Frequin (die Willibrord is nog steeds te zien in een TV-serie waarin hij, met een charmante jonge dame als gids, met leeftijdgenoten Peter Faber, Gerard Cox en Barrie Stevens Japan bezoekt).
Let op dat in die tijd de synchronisatie van geluid en beeld weleens niet goed was. Het beeld loopt voor op het geluid.

Allereerst is het opvallend dat er enorm gerookt wordt. Zowel Ree maar vooral Donner is hevig paffend aan het bord te zien.
Donner staat met een brandende sigaret Frequin te woord. Zoiets is heden ten dage volstrekt TABOE!!
De tijden zijn, gelukkig, veranderd. Cor moet naar buiten om zich aan deze ongezonde gewoonte over te geven. Mijn suggestie om niet toe te geven aan die afschuwelijke gewoonte werd op een enigszins Donneriaanse wijze vriendelijk doch beslist afgewimpeld.

Maar de belangrijkste associatie met dit filmpje wordt gevormd door de vraag van Frequin aan Donner hoe hij zijn kans inschat in de match, waarop Donner antwoordde: 99%.
Donner verloor de match en verwees naar die 1%: er was een kans dat de uitslag van de match in die 1% zou vallen en dat is ook gebeurd.

Zo is het ook gegaan in mijn partij. Na winst van nog eens twee centrumpionnen  over het hoofd te zien, speelt Cor subliem en de uitslag valt in die 1%: remise is het resultaat (gelukkig remise en geen verlies!).

Direct is er dan weer de associatie met de match Donner-Ree waarin Frequin aan Donner vraagt of Ree dan voortaan met de landenwedstrijden in het  Nederlandse team aan bord 1 mag spelen, waarop Donner Ree daarvoor volmondig toestemming geeft.
Die toestemming geef ik hierbij ook. Dus we moeten ons richten op ons team Purmerend K1 waarin binnen niet al te lange tijd Cor het eerste bord zal bezetten. Ga maar na: niet alleen remise tegen mij maar na de vierde ronde in de Keizer competitie ook nog eens op de negende plaats!! En hij is in groeiende topvorm.

Belangrijk is te melden dat Cor toezegde om weer een Woudloper-artikel te schrijven indien hij 20 minuten zou overleven. Nou, om 22:30 uur zaten we nog, dus Cor heeft een belofte in te lossen. We zijn benieuwd naar een nieuwe aflevering door de Woudloper.

Hieronder de partij. Speelt u de partij maar gauw na, want morgen wis ik de partij!