Purmerend N1 – Vredeburg N1: een uitgebreider verslag

Op 10 oktober 2019 speelde team Purmerend N1 een thuiswedstrijd tegen Vredeburg N2. Een kort verslag verscheen op 11 oktober 2019, zie verslag.

Hieronder volgen de partij-verslagen geschreven door de spelers zelf, een goede traditie in dit team.

Na de eerste ronde gaat Purmerend N1 aan kop door de forse overwinning die we op Vredeburg behaalden.
Desondanks een taai spelende ploeg. We wensen hen veel succes in de komende wedstrijden en hopen dat zij onze achtervolgers ook taai tegenstand zullen bieden. En hen nederlagen zullen toebrengen ten einde onze kansen op het kampioenschap in Klasse 2B te vergroten.

bord 1 Dirk Aafjes – Arno Buijten 0-1
Een verslag is een groot woord. Heel spannend is het nooit geweest.
Hierbij de stelling na mijn 18e zet (…, 0-0):

De witte dame is wat verdwaald, c5 is zwak, het plukje op g1 en h1 doet niet mee en de witte koning staat op de tocht.
19. Pc3 is nog wits enige hoop, maar ook dat loopt niet goed af natuurlijk. Maar na 19. Ld4? Tfc8 konden de stukken gelijk terug in de doos.

bord 2 Frank van de Velpen – Hidde Ebels 1-0
Ik kreeg een onorthodoxe variant van het Engels op het bord en zwart speelde al snel h5 en g5. Dit wordt door mij betiteld als de cockney-variant.
Op zich een goed idee om als zwakkere speler van de twee, zo’n 400 ratingpunten minder, niet lijdzaam af te wachten, maar je tegenstander naar de strot te vliegen.
Een interessant middenspel ontstond waarbij de zwarte koning op f8 dekking zocht.
Wit had het betere van het spel, maar de doodsteek zat er voor lange tijd niet in. En zwart loerde op zijn kans.
Nadat zwart ook de damevleugel had geopend stortte zijn stelling snel in, omdat die open lijn juist door wit kon worden ingenomen. I.p.v. Pd5 had wit het veel betere Ph7, maar dat onderkende Frank niet op het moment dat het nodig was. Na Pd5 duurde het iets langer, maar ook toen kwam een stelling op het bord waarbij wit een kwaliteit voor stond.
Zwart zag af van verder strijden net op het moment dat Nederland 2-1 had gescoord via Luuk de Jong.

bord 3 Barry Blekemolen – Rob van Someren 0-1
Altijd toch weer spannend zo’n aftrap van het seizoen. Maar deze keer werd vanwege het aanzienlijke rating verschil een makkelijke wedstrijd verwacht.
Dat verwachtingen niet altijd (direct) worden waargemaakt zagen we op deze donderdagavond ook aan het Nederlands elftal dat gelijktijdig met ons haar kwalificatieduel met Noord-Ierland afwerkte.

Achter de schaakborden ging het gelukkig een stuk beter. Ik was volgens mij als eerste klaar. Mijn tegenstander startte voortvarend maar produceerde zo rond de 17e zet een aantal misperen die mij in staat stelde de partij een gunstige wending te geven. Toen hij daarna ook niet goed reageerde op een door mij ingevlochten matbeeld was het over en uit. Zijn Koning probeerde nog te ontsnappen, maar juist door naar dat ontsnappingsveld te gaan stelde hij mij in staat een leuke mat in zes op het bord te brengen. Daarna werd in rap tempo de overwinning door het team veilig gesteld.

Een goed begin……smaakt naar meer ????

bord 4 Romayn Brandsma – Tars Wanders 1-0

bord 5 Hans de Goede – Ton de Veij 0-1
Schietgebedjes
Mijn tegenstander Hans de Goede met een veel lagere rating speelde een prima partij tot …….
Nadat ik met zwart eerst de damevleugel had aangevallen en hij het goed verdedigde, ging ik overstag en probeerde de witte koningsstelling aan te vallen. Dat zag er wel veelbelovend uit.
In het nauw gedreven offerde hij een paard voor de twee verbonden e- en d-pionnen, waarna ik serieus aan de bak moest. Het zag er naar uit dat het toch niet genoeg was voor wit, maar na een blunder op de 45e zet, waarbij ik mijn koning naar f6 speelde i.p.v het veel betere veld op f7 kon hij me met de toren op h6 schaakgeven, waarbij ik mijn loper op g6 moest posteren.
Nadat ik deze zet had uitgevoerd, zag ik ineens het dreigende gevaar en terwijl mijn tegenstander lang nadacht over de volgende zet, heb ik denk ik toch wel zo’n vijf schietgebedjes gedaan.
Het was heel simpel, maar gelukkig overzag hij het schijntorenoffer TxLg6+, waarna de stukken de doos in hadden gekund. Hij speelde de toren naar h4 en daarmee kon ik de partij met gecontroleerd spel uitmaken.

Al met al een gelukkige zege tegen een tegenstander die veel beter speelde dan zijn rating van 1441!

bord 6 Vladimir Bartels – Remi Aafjes 1-0

Kort maar krachtig commentaar van Vladimir: Na Pc6-a5 is het afgelopen voor zwart!

bord 7 Gert-Jan Hafkamp – Marloes Rogge 0-1

bord 8 Kees Kerkdijk – Aart van den Brink 1/2 – 1/2
Een flink verschil in Elo-sterkte maar op het bord was dat niet te merken.
Skandinavische opening met 2. …..Pf6. Met solide zetten hield Aart de stelling in evenwicht.
17 zetten in rustig vaarwater, behalve zet 17 waarvoor ik meende een half uur bedenktijd uit te trekken.
Daarna werd er gedurende 9 zetten in rustig vaarwater verder gevaren en werd bij zet 26 het punt gedeeld. Ondertussen was de stand 5-0 voor Purmerend.
Een pluim voor Vredeburg want er moest toch aan de meeste borden door Purmerend gezwoegd worden om de punten binnen te halen.
Ik zal hun verrichtingen in de komende wedstrijden met interesse volgen.