Purmerend 5 stapje dichterbij

Purmerend 5 speelde afgelopen maandag (14-3) uit tegen Degoschalm uit Westwoud. In het altijd gezellige dorpshuis annex café De Schalm werden we vriendelijk ontvangen en de sfeer bleef ook erg gemoedelijk deze avond. De wedstrijd werd echter op het scherpst van de snede gespeeld. Pas tegen twaalven eindigde de avond met een gelijkspel (3-3). We zijn een puntje verder gekomen op weg naar het kampioenschap. Maar of het genoeg zal zijn? Er wacht ons nog een loodzware wedstrijd (5 april) uit tegen Revanche.

Uitslag R6

Gert Kalkhoven moest als eerste berusten in remise tegen Henk Duyverman, die al eerder op de avond remise voorstelde. Even later won Wladi Goosen schitterend van George Tadrous. Wladi beheerste het hele bord, kon al zijn stukken in stelling brengen voor een enorme koningsaanval en omdat de loper en toren van George waren afgesloten, kon Wladi de partij beeindigen met een mooie matcombinatie.
Ton Huisman speelde een ingewikkelde pot tegen Gerard Broersen. Hij leek alle gevaren van een bestorming van zijn koning te kunnen bezweren, maar maakte toen een fatale fout en moest opgeven.
We waren weer terug bij af. Zelf was ik hevig verwikkeld in een poging om twee vrijpionnen van mijn opponent Frits Greuter tegen te houden, toen ik onverwacht mijn dame kon afruilen tegen twee torens. Omdat ik Frits daarmee ook een dubbelpion bezorgde en bovendien mijn kreupele loper weer actief kon maken durfde ik even te hopen op winst. Helaas zag ik over het hoofd, dat mijn tegenstander me eeuwig schaak kon houden en moest ik in remise berusten.
Ron Harmsen wist nog lang weerstand te bieden aan de (veel te sterke) Lourens van Veelen, zodat we opeens achter stonden (3-2). Maar gelukkig hebben we dan altijd nog (hoelang nog?!) ons geheime wapen Ton van Diepen! In een vrij hopeloze stelling wist hij precies de enige juiste voortzetting te kiezen, die zijn tegenstander Bas Doodeman dwong tot dameruil, waarna Ton zijn pionnenvoordeel heel professioneel uitspeelde en de winst veilig stelde. (Ton is nog ongeslagen dit seizoen met 5 uit 6!)

TonvanDiepen

Een gelijkspel tegen een op papier sterkere tegenstander is natuurlijk niet slecht, maar of dit genoeg is?
stand na R6

Spannend wat Revanche doet a.s. vrijdag bij KTV.
Onze laatste wedstrijd spelen we op dinsdag 5 april uit tegen…..juist: Revanche