Purmerend 4 wint van Caïssa-Eenhoorn

Op dinsdag 14 maart speelde P4 in het prachtige gebouw De Kreek in Zwaag tegen Caïssa-Eenhoorn 6.
We gingen de strijd vol vertrouwen aan. Hoewel Wim Dekker helaas niet mee kon spelen rekenden we wel op een ruime overwinning, gezien het aanzienlijk hogere rating-gemiddelde.

We kwamen al gauw op voorsprong, toen Wladi Goosen profiteerde van een lamme toren van zijn tegenstander Sander Koning, die eigenlijk steeds sterker stond, maar het initiatief  verloor, nadat hij zijn toren buiten spel zette. Wladi profiteerde dankbaar en zette de eerste 0-1 op het fraaie scorebord.
Foppe Reinders speelde zeer gedegen en legde Wout Druijf over de knie, door de dame van zijn tegenstander te verschalken. 0-2. Daarna won Ties Wijnen heel knap van Martijn de Wit, die een stuk voor kwam. Maar Ties wist het stuk later heel fraai terug te winnen en speelde daarna de partij geroutineerd uit, omdat hij een aantal pionnen voorstond. 0-3.
Zelf was ik verwikkeld in een zeer spannende strijd tegen Roel Ridderhoff. Nadat ik een kwaliteit had geofferd, waardoor Roel zijn koning erg kwetsbaar kwam te staan, wist Roel toch heel goed tegenspel te vinden. Alleen had hij daar zeeën van tijd voor gebruikt. Toen we uiteindelijk beide nog slechts enkele minuten op de klok hadden bood ik strategisch remise. Roel koos eieren voor zijn geld en accepteerde mijn aanbod. De winst was binnen voor ons. 0,5-3,5
Invaller Bert-Jan Melchers speelde een puike partij tegen Ruud Loots, maar verslikte zich in een moeilijke stelling, waardoor hij een stuk achter kwam. Hij kon gelijk opgeven. 1,5-3,5.
Maar Ton van Diepen maakte zijn status als topscorer van het team weer helemaal waar, door te winnen van Willem van der Veen. Ton kwam beroerd uit te opening, verloor een pion, maar ging er nog eens goed voor zitten en bedacht een prachtige koningsaanval, waar mat onvermijdelijk was. 1,5-4,5.

Met deze overwinning blijven we keurig op de tweede plek staan. Met evenveel matchpunten als Volendam 2. Ware het niet, dat Volendam een wedstrijd minder heeft gespeeld. Op donderdag 6 april mogen wij thuis aantreden tegen deze gedoodverfde kampioen. Hopelijk lukt het ons om ons te handhaven op de tweede plek…