Online valsspelen

Nadat eind vorig jaar de geboren grootmeester Oekraïner Rausis was betrapt op valsspelen, door in het toilet gebruik te maken van zijn smartphone heeft het bestuur gisteravond geconstateerd, dat er tijdens de virtuele clubavond door één van onze leden aantoonbaar gebruik is gemaakt van de analyse-modus van Stockfish. Zettenreeksen van 32 zetten werden gespeeld, waarbij steeds de beste zet van SF werd gespeeld.
Het bestuur neemt dit ernstig op en heeft de betreffende persoon, die ook al eerder in de fout ging, hierop aangesproken en bestraft.
Dit onsportieve gedrag kan ertoe leiden, dat onze leden die wel eerlijk spelen afhaken voor de virtuele clubavonden en wellicht zelfs overwegen om hun lidmaatschap op te geven. Het is dus een ernstige overtreding, die we zeer serieus nemen. Het bestuur heeft besloten om het betreffende lid voor 3 virtuele clubavonden te schorsen. Mocht het betreffende lid zich daarna ooit nog eens schuldig maken aan dit ongewenste gedrag, dan zal het bestuur overwegen om het betreffende lid  te royeren en ook bij de aangesloten bonden als valsspeler te laten aanmerken.
Hopelijk zal het niet zover komen en besluit het betreffende lid voortaan om zijn/haar leven te beteren. Het is maar een spelletje en daarbij is tegen je verlies kunnen en sportiviteit belangrijker, veel belangrijker dan winnen en daarmee de reputatie van jezelf en de club op het spel te zetten.

Namens het bestuur,
Kees Pruis