Nog een keer Saavedra

Op februari verscheen op deze website een artikel over de stelling van Saavedra zie link naar Saavedra. Hieronder verschijnt de betreffende positie met de elegante oplossing.

Het artikel beschrijft ook hoe het schaakprogramma Fritz13 tegen deze positie aankijkt. Opmerkelijk is dat Fritz als beste zet voor zwart, na de opmars door de witte pion, met Td3 de witte pion ongehinderd tot dame laat promoveren.

Voor degene die, naar de mening van de jury, dit het beste zou kunnen verklaren werd het prachtige boek met alle partijen van Robert Fischer ter beschikking gesteld.

Van Chris Carstens werd een verklaring ingezonden en naar de mening van de jury verdient hij met lof de prijs.

Sterke punten van de verklaring van Chris zijn:
1. De opmerking dat in de beginpositie de zwarte koning in de hoek heel kwetsbaar staat. Daarom geeft Fritz de voorkeur aan het verbeteren van de positie van de zwarte koning boven een elegante afwikkeling naar een stelling die menselijke wezens zeer bevredigend voorkomt maar die daarna snel voor zwart tot verlies leidt. (Naar de mening van de jury blijkt hier dat de schaakcursus, zoals die gegeven wordt aan volwassenen door de Schaakclub Purmerend, doorklinkt: Een positie-waardering is van belang voordat je over een zet gaat nadenken.)
2. Als Fritz de stelling evalueert en een zettenreeks uitzet dan zoekt het programma naar zetten die voor beide zijden, wit en zwart, de beste zet vormen.

Eén en ander wordt toegelicht met twee door Fritz gegenereerde afwikkelingen van de positie van Saavedra:

Nu laten we Fritz helemaal de regie voeren:

Stelt u zich voor dat u in een wedstrijd, met de zwarte stukken, in de positie van Saavedra verzeild raakt. De tijd voor de tegenstander tikt weg, hij of zij is in ernstige tijdnood. Kiest u er dan voor om u in 12 zetten mat te laten zetten door de elegante zettenreeks te volgen, of kiest u voor de positie van K+T tegen K+D waarbij wit nog maar moet zien de winst binnen de tijd binnen te halen????
Voor Fritz zullen alle zettenreeksen die tot mat leiden taboe zijn. En indien alle zettenreeksen tot mat leiden, dan zal het kiezen voor de langste zettenreeks tot mat, want die vormen dan voor Fritz de beste zetten.
Als u de positie van Saavedra voorgeschoteld krijgt als studie, dan kiest u voor de elegante zettenreeks.
Als u de positie van Saavedra in de praktijk op het bord zou krijgen, kiest u voor de langste zettenreeks, net zoals Fritz. Het geeft u dan de meeste kansen in die practische partij.

Chris: van harte gefeliciteerd met het winnen van de prijsvraag. De prijs zal spoedig in je bezit gesteld worden.