Nieuwe leden slaan stormloop af in Keizercompetitie

10 juni 2021 werd de elfde ronde van de Keizer competitie gespeeld.

Er is al eerder gemeld dat onze nieuwe leden hoge ogen gooien in deze competitie. Na ronde 10 gespeeld op 3 juni j.l. gingen Mark Grondsma, Werner Fritz en Hans Pelt aan de leiding terwijl Jeannot Tuinman, alhoewel hij slechts de eerste vijf ronden speelde, nog steeds tot de top-tien behoort.

Afgelopen donderdag was dus een belangrijke avond omdat achtervolgers Marloes Rogge, Luc Preeker en Ton de Veij waren ingedeeld tegen de drie koplopers. Alhoewel Mark Grondsma een solide voorsprong heeft (801 Keizerpunten) zodat zijn eerste plaats niet in gevaar zou zijn was dit een gelegenheid voor de achtervolgers om hun positie aanzienlijk te verbeteren.

Maar de uitslagen logen er niet om: Luc Preeker speelde met wit een sterke aanval tegen de kort gerokeerde zwarte koning. Loper, dame, paard en twee torens keken dreigend naar de zwarte koningsstelling. Echter op een gegeven moment deed Mark een uitval met de dame van d7 naar a4. Daarbij keek hij dreigend naar de lang gerokeerde witte koning maar tegelijkertijd bedreigde hij vanaf de damevleugel de aanvallende loper geposteerd in het centrum en een wit paard op h4. Klaarblijkelijk kreeg zwart voldoende tegenkansen om een 0-1 eindresultaat te laten noteren.

Marloes Rogge kwam niet verder dan remise tegen Werner Fritz en Ton de Veij speelde eveneens remise tegen Hans Pelt.

Derhalve is er niet heel veel veranderd in de rangschikking. Mark Grondsma gaat met 898 Keizerpunten ruim aan de leiding, gevolgd door Werner Fritz met 646 en Hans Pelt met 610 punten.
Marloes blijft in de race (met 570 punten) voor een hoge eindnotering evenals Ton de Veij met 550 punten. Cor Groot voegde zich op de zesde plaats (541 punten) door een overwinning op Frank Reurs en heeft goede kansen op een hoge klassering.

Dat nieuwe leden reuring inbrengen ondervond schrijven dezes die aantrad tegen Peter Rogge (niet echt nieuw meer want hij speelt al langer mee). Vanaf het begin ging Peter er stevig tegenaan gebruikmakend van zwakten in mijn stelling. Na 18 zetten in een houdgreep verkeerd te hebben kwam ik met de schrik met een remise vrij.

Alhoewel de huidige Keizercompetitie niet een officiële kampioen zal opleveren, is het toch spannend wat de eindrangschikking zal zijn. In ieder geval wordt er hard om de topplaatsen gestreden.

Vermeld dient te worden dat bij de aanvang van de avond Martha Jansen, jarenlang gastvrouw in de bar van het Triton en daarvoor in Het Noot, het op prijs stelde om allen, die blijken van medeleven hebben gegeven bij het overlijden van haar echtgenoot Jan Jansen , hartelijk daarvoor te bedanken.