NHSB competitie: Purmerend N1 – De Waagtoren N2 6-2

Op donderdag 28 november 2019 werd in de NHSB competitie Klasse 2B de wedstrijd Purmerend N1 – De Waagtoren N2 gespeeld.

Helaas moesten we onze teamleider Ton de Veij missen die wegens ziekte van zijn echtgenote verstek moest laten gaan. Als speler viel Rob Hählen in en Bert-Jan Melchers nam de honneurs waar als teamleider, met dank aan beiden.

In zijn welkomstwoord refereerde Bert-Jan naar deze wedstrijd als wellicht wel de belangrijkste wedstrijd van deze groep omdat beide teams zeker de sterksten waren, zeker gezien de resultaten van de eerste twee ronden.
Enige voorzichtigheid is hier op zijn plaats: in het vorige seizoen eindigden de zogenaamd sterkste teams (op basis van de Elo ratings) op de plaatsen 5 t/m 8 in de rangschikking van Klasse 2B. Dus of beide teams de sterkste teams zijn in klasse 2B zal moet nog blijken aan het slot van de competitie
Verder is het de godin Caïssa tarten om over de sterkte van teams uitspraken te doen: zij zou in woede kunnen uitbarsten. Vooralsnog lijkt dat niet het geval te zijn want ons team behaalde een ruime overwinning.
Na deze ronde, ook al moeten er nog in deze derde ronde drie wedstrijden gespeeld worden, gaat Purmerend aan kop met 6 matchpunten en 21,5 bordpunten.

Een week eerder behaalde ons damesteam Purmerend V al een mooie overwinning van 2,5-1,5 op het viertal van De Waagtoren V. Nu was het onze beurt om het team naar huis te zenden met een klinkende overwinning en wel 6-2.
Net zoals in de vorige twee ronden was deze 6-2 overwinning weer een statistische overprestatie: op basis van de Elo-ratings en de bekende KNSB tabel “Tabel verwachte score als functie van het ratingverschil” zou de verwachte score slechts 5-3 zijn.
Nochthans moest er hard door ons team gewerkt worden: alhoewel Romayn al om 22:15 uur won, had Pieter (verwachte score 0,959) de tijd tot 22:45 uur nodig voor zijn overwinning, Arno tot 22:50 uur, Frank remise om 23:18 en Rob van Someren remise om 23:25. De laatste drie partijen eindigde kort daarna. Kortom: het team van De Waagtoren was een waardige tegenstander!

Onze jeugdspelers, Romayn en Vladimir vielen weer op omdat zij beiden een overwinning behaalden.

Voor detail-uitslagen zie NHSB Klasse 2B en detail-uitslagen Purmerend-De Waagtoren
Voor het verslag dat verscheen op de website van De Waagtoren, zie verslag Jan Poland op website van De Waagtoren.

Schrijver dezes wekt de teamleden op om hun impressie van hun partij op schrift te zetten en hem toe te sturen opdat er weer een uitgebreider verslag zal kunnen verschijnen.