NHSB-bekerteam bereikt kwartfinale

Afgelopen donderdag was de 2e bekerronde voor de NHSB-beker competitiie. We moesten dit keer de thuiswedstrijd tegen Volendam (na in 1e ronde HWP te hebben verslagen). Volendam waren we eerder in de competitie ook tegengekomen en wonnen toen geflatteerd met 6.5-1.5 terwijl we ook de wedstrijd hadden kunnen verliezen. Op papier waren we ook qua rating favoriet (1999 – 1892). Op bord 4 trof Rob van Someren Erik Steur. Rob speelde met wit en kreeg duidelijk het initiatief. De penning over de d-lijn leek me heel kansrijk. Zover ik begreep achteraf ging er iets mis waardoor er voor beide kleuren kans waren. Rob nam dan ook met naderende tijdnood het remiseaanbod aan. Stand: 0.5-0.5. Met de bekercompetitie is het zo – dat er 1:40 voor de hele partij is – met 10 seconden per zet erbij. Kort gezegd…als je eenmaal in tijdnood zit….berg u…dat blijf je.
Op bord 1 trof Anton de sterke Jan Tol. Hoewel het ratingverschil meer dan 100 punten is in het voordeel van Anton – won de vorige keer Jan ook een NHSB-bekerwedstrijd van Anton. Na de opening stond wit (Jan) ietsjes beter zonder heftige problemen voor zwart. Na een onnauwkeurigheid van wit kon zwart zijn geïsoleerde pion tijdelijk offeren om hem weer terug te krijgen. Echter koos Anton voor de meer actieve aanpak. Dit pakte helaas pakte niet goed uit. Wit bleef de pion voorstaan maar het eindspel met ongelijke lopers bood weinig kansen op meer dan remise. Hierdoor bood Jan remise aan wat graag werd aangenomen (minder tijd 6-24, pion achter en andere borden zagen er hoopvol uit). Stand 1 – 1.
Op bord 3 speelde Arno Buyten tegen Enno Veerman. Arno laat vaak zien dat ook zonder ritme er goed geschaakt kan worden. Ik vind het erg knap. In deze wedstrijd was de d-pion cruciaal. Zijn tegenstander dacht (met wit) de doorgelopen d-pion te gaan winnen waardoor zwart juist de tijd kreeg om de pion sterk te maken. Hierdoor won Arno knap en zette hij Purmerend op voorsprong. Stand 2-1.
Op bord 2 speelde Ton van Nieuwkerk tegen Luuk van Essen. Na een heerlijke scherpe witte aanpak – meer theoretische kennis hielp hierbij – kwam Ton met duidelijk voordeel de opening uit. Het sorteerde in materiële voorsprong van een kwaliteit tegen een pion. Hierna volgde een goed eindspel uit met grote kansen. Echter toen de tijdsdruk toenam maakte Ton een foutje waardoor er een pion werd verloren. Gedeeltelijk hierdoor en sowieso door de tussenstand werd er afgeruild naar een remise-eindspel – wat zijn tegenstander maar al te blij aannam. Ton keek nogal ontevreden over zijn eigen resultaat….maar we hebben gewonnen en zitten bij de laatste 8! Eindstand 2.5-1.5.
Over ongeveer een maand volgt de kwartfinale!