Nabeschouwing NHSB competitie 2017/18 team Purmerend 3

De NHSB competitie wordt rond deze tijd afgerond. Een goede gelegenheid om eens te kijken naar de teamresultaten en in dit artikel naar het team Purmerend 3, NHSB competitie klasse 2C.

Ons derde team is derde geworden, een goed resultaat. Maar hadden we meer mogen verwachten??

Enkele conclusies:

Conclusie 1: Op basis van de gemiddelde Elo rating van de teams is het terecht dat Krommenie 2 kampioen geworden is.
De Elo-rating van vier hoogst geëindigde teams is als volgt:

Plaats team Elo gemiddeld
vaste spelers
matchpunten bordpunten
1 Krommenie 2 1786 12 36
2 ZSC Saende 3 1693 11 30,5
3 Purmerend 3 1776 9 30,5
4 De Waagtoren 5 1694 7 28,5

ZSC Saende heeft zich met een lagere rating van de opgegeven teamleden op de tweede plaats genesteld.
Zoals bekend zal zijn versloeg ZSC Saende in de laatste ronde Krommenie met 5-3. Maar wegens een administratieve slordigheid van ZSC Saende werd de uitslag door de NHSB-wedstrijdleider omgezet in 4-4, hetgeen Krommenie de eerste plaats opleverde.
Een opmerkelijk gegeven is dat de drie invallers bij ZSC Saende Elo-ratings hadden van 1752-1798, terwijl de gemiddelde Elo-rating van de vaste spelers 1693 was. Dat duidt erop dat het team van ZSC Saende kan putten uit een reservoir van sterke spelers. Dat is een luxe die zijn vruchten afwierp gezien de eerste plaats die duidelijk binnen het bereik van het team van ZSC Saende lag.

Conclusie 2: Purmerend 3 heeft het laten liggen tegen de zwakkere teams, met name tegen Assendelft.
Op basis van de Elo-rating van de spelers is uitgerekend voor Purmerend 3 wat de “Elo uitslag” had moeten zijn tegen de andere teams. De resultaten van deze berekening zijn samengebracht in de volgende tabel te samen met de gerealiseerde uitslagen.

stand team

NHSB kl. 2C

Elo uitslag

bordpunten

uitslag

bordpunten

Elo uitslag

matchpunten

uitslag

matchpunten

1 Krommenie 2 4,2-3,8 4-4 1 1
2 ZSC Saende 3,7-4,3 4-4 0 1
3 Purmerend 3
4 De Waagtoren 5 4,4-3,6 4,5-3,5 2 2
5 Het Spaarne 2 4,8-3,2 4-4 2 1
6 Santpoort 3 5,3-2,7 4,5-3,5 2 2
7 Assendelft 5,2-2,8 3,5-4,5 2 0
8 Volendam 2 5,5-2,5 6-2 2 2
totaal 33,1-22,9 30,5-25,5 11 9

Ons team heeft een goede score behaald tegen de twee koplopers (2 matchpunten) maar heeft het laten liggen tegen de minder sterke teams van Het Spaarne en vooral  tegen Assendelft (uit die twee matches 3 matchpunten minder dan de Elo verwachting).

Overigens komt de score van 30,5 bordpunten (uit 56 partijen) redelijk overeen met de verwachte Elo-score van 33,1. Wellicht dat een statisticus onder de leden het kan beamen maar m.i is de kans voor het behalen van de bordpunten bij benadering verdeeld volgens de Poisson kansverdeling. Het gemiddelde is de berekende 33,1 bordpunten. De standaarddeviatie is gelijk aan de wortel uit het aantal bordpunten en is gelijk aan +/- 5,8 bordpunt. Dus Purmerend 3 heeft als team “Elo-conform” gespeeld. (Vorig seizoen behaalden we ook een Elo-conforme score van 32 bordpunten tegen Elo 31,5, zie vorig seizoen).

Bij deze analyse wordt het resultaat van het team als groep bekeken. Het is niet zinvol om naar prestaties van individuele spelers te kijken. Natuurlijk kan de score van een individuele speler sterk afwijken van zijn verwachte Elo-score, zowel in positieve als negatieve zin. Maar een steekproef van zeven partijen is te klein om daaruit conclusies te trekken. Een lage score van de ene teamspeler wordt gecompenseerd door een hogere score van de andere teamgenoten.

Het verschil in bordpunten tussen winnaar Krommenie en Purmerend of ZSC Saende is 36 minus 30,5 is 5,5 bordpunt en ongeveer gelijk aan de standaarddeviatie van 5,8. Dit toont wel dat Krommenie stevig afstand heeft genomen, voor wat betreft bordpunten, van ZSC Saende en Purmerend en zeer verdiend gewonnen heeft.

Conclusie 3: De invallers verzamelden in 10 partijen 5 bordpunten (50%). Een goede prestatie mede gezien het feit dat hun tegenstanders in het algemeen een hogere Elo rating hadden.

Conclusie 4: Met alle respect voor het goede overall resultaat van de invallers zou Purmerend vrijwel zeker gewonnen hebben van ZSC Saende indien in die wedstrijd het team voltallig zou zijn aangetreden.
Een trouwe opkomst van de teamleden is een voorwaarde om kampioen te worden. Een trouwe opkomst maakt bovendien het leven voor teamleider en externe competitieleider comfortabeler.

Voor het komend seizoen is de boodschap:

1. Zorgen dat de spelers uitgerust en ontspannen aan het bord verschijnen om de maximale prestatie te kunnen leveren.
  2. Een zo sterk mogelijk bezet derde team.
  3. Een killer-mentaliteit vanaf de eerste wedstrijd, met name tegen de op papier zwakkere teams.
  4. Een trouwe opkomst van de vaste teamleden.

Rest nog om Rik Slaman te bedanken voor zijn prettige inzet in het team. Bovendien prijkt hij als nummer 1 op de NHSB klasse 2C score lijst met 5,5 uit 7 (78%).
We zullen zijn inzet voor het team volgend seizoen gaan missen.

Ook dank aan Bert-Jan Melchers die soepeltjes de externe competitie onder zijn hoede had.

P.S. Uiteraard felicitaties voor ons jeugd C-team. Een prachtig resultaat: Kampioen in de NHSB. Veel succes bij het NK!!