Malta Open: ronde 5

Vandaag op Malta 18 gr. Celsius. Hier ergens tussen 2 en 9 graden.
Waarom zitten we niet met zijn allen op Malta?

Historische een belangwekkend eiland. Allereerst de standplaats van de Maltezer Ridders die het eiland in bezit kregen van Keizer Karel V, de keizer die zeer positief dacht over Willem van Oranje. Helaas klikte het niet tussen de zoon van Karel, Philip II, en Willem van Oranje. Dat leidde tot de opstand van de Hollanders tegen Philips en uiteindelijk tot de 80-jarige oorlog en de zelfstandigheid van de Zeven Provinciën.

In 1565 werd Malta door het Ottomaanse Rijk aangevallen en langdurig belegerd, maar na lange strijd wisten de Maltezer Ridders de aanval van de Turken af te slaan. Een belangrijke overwinning omdat het de Europeanen toonde dat het Ottomaanse Rijk niet onverslaanbaar was.

Hieronder een foto van de toernooizaal met Maltezer Ridder figuren, herkenbaar aan het karakteristieke rode kruis.

In de Tweede Wereldoorlog was Malta van groot strategisch belang teneinde het transport van Duitse en Italiaanse troepen en voorraden naar Noord-Afrika te verhinderen. Voor de dapper doorstane zware Duitse bombardementen werd het eiland Malta met het George Cross onderscheiden. Het George Cross kreeg een plaats op de vlag en het is sindsdien gebruikelijk en beleefd om brieven met “Malta G.C.” te adresseren. De George Cross medaille is te zien in Fort Saint Elmo op de punt van Valletta.

Terug naar het Malta Open toernooi: het lijkt heel apart om te schaken tegen tegenstander met welluidende namen zoals daar zijn Girolamo, Alessandro, Birgit en Salvatore. Waarom zitten we niet allemaal op Malta??

Uitslagen ronde 5:
Pieter – Girolamo Valguarnera (It) 1-0
Alessandro Stantagati (It) – Michael 1-0
Conrad Thake (Malta) – Romayn 1-0
Marloes – Birgit Schneider (BRD) 0-1
Salvatore Abbruscato (Malta)- Perry remise

Drie nederlagen. Het positieve is dat onze clubleden bij elkaar 50% bij elkaar gesprokkeld hebben 12,5 uit 25 partijen.

Met nog vier ronden te gaan wordt morgen, donderdag 21 november 2019 om 10:00 uur, de zesde ronde gespeeld en om 17:30 uur de zevende ronde..
Onze clubleden spelen aan de volgende borden: 6, 35, 67, 77, 80.

Voor detail informatie over standen, Elo-ratings en tegenstanders, zie Malta Open website.

We duimen voor een goed resultaat!!!