Lock Down Arena toernooi in het nieuwe jaar

Donderdag 6 januari 2022 trad weer een select gezelschap aan om via Lichess de schaakstrijd met elkaar aan te binden.
We konden drie Volendammers verwelkomen: naast Reinier Bodemeijer en Jeroen Smit, die vorige keer zo overtuigend won, was ook Rob Smit, de broer van Jeroen, van de partij.

Opnieuw won Jeroen Smit overtuigend dit Lock Down Arena toernooi . En met ruime puntenvoorsprong van 18 punten. Kees Kerkdijk werd tweede met tweede met slechts 10 punten vóór Frank Reurs met gelijk aantal punten maar een iets mindere prestatierating (1940 versus 1930).

Rob Smit werd vierde. Maar hij klaagde dat hij wachttijden had bij de indeling voor een volgende partij. Reinier gaf dat ook aan en vorige keer had schrijver dezes daar ook last van.
Waarschijnlijk hangt dit samen met het feit dat er een beperkt aantal spelers zijn zodat men moet wachten totdat er een, binnen het paringssysteem van Lichess, geschikte speler ter beschikking komt.
Daarom een oproep aan de leden van Schaakclub Purmerend om deel te nemen aan deze toernooitjes zodat de wachttijden tussen de partijen kort zijn. Voordeel is dat je leuk kan schaken zonder gevaar van besmetting van welk virus ook.

In dit verband is het goed om te wijzen op de website van Schaakclub Volendam. Recent is daar een zeer optimistisch bericht verschenen over een mogelijke start van de clubavonden. Terecht wijst de schrijver van dat bericht erop dat, ondanks de snelle toename van besmettingen door het Omicronvirus (feit), de aantallen ziekenhuisopname nog steeds een dalende lijn laten zien (feit). Laten we hopen dat de schrijver terecht optimistisch is en dat spoedig het schaakleven hervat kan worden.