Schaakclub Purmerend Lockdown Arena van 16 december 2021

Donderdagavond 16 december werd al weer het derde rapid-toernooi via Lichess gespeeld.
Helaas noopt het virus weer het terug grijpen op deze manier van schaken. Het is niet het echte schaken maar het is natuurlijk veel beter dan niet schaken.

Het toernooi wordt elke keer aangekondigd door Bert-Jan middels een e-mail die daags tevoren aan de leden wordt gestuurd. De e-mail bevat de link naar de SCP-toernooi pagina op Lichess. Tevens bevat de e-mail het password om deel te kunnen nemen aan de partijen.

De opkomst was een beetje mager; aan het eind van de speelperiode, 20:00 uur tot 2:30 uur, waren er 10 schakers die “aanwezig” waren.
Robert M. was er als toeschouwer, ook dat is een mogelijkheid.
Ook Gerard L. nam weer deel;  hij is een doorgewinterde Lichess-speler (hij speelde nu 11 partijen en verliespartijen konden zijn enthousiasme niet bekoelen) en hoort er zeker helemaal bij.

Dit bericht is natuurlijk voornamelijk bedoeld om deelname aan deze toernooivorm aan te bevelen.
De ervaring is dat, ondanks de beperkte bedenktijd (20 min. per speler per partij), er leuke partijen gespeeld kunnen worden die veel voldoening geven.
Gezien de ontwikkelingen betreffende corona is het te verwachten dat schaken via Lichess een manier is om toch te kunnen blijven schaken en de schaakvaardigheid te trainen.
En het zal voor een ieder een stimulans zijn als u meehelpt om uw medeleden een grote variatie aan tegenstanders voor te schotelen.
DUS VAN HARTE AANBEVOLEN.

Mocht u onverhoopt geen e-mail aankondiging ontvangen, meldt u dan bij Bert-Jan (email aan wedstrijdleider).

Uit de eindstand is te zien dat de harde kern van Lichess-spelers de volle 2,5 uur speeltijd benutten.
Zowel winnares Katharina als hekkensluiter Gerard L. speelden in de speeltijd elf partijen.

Zoals bijna altijd werd Katharina winnares, ditmaal onder het pseudoniem CarlsenMagNoot (is hier CarlsenMagNooit bedoeld? Maar wat mag hij dan nooit?).
Kees K. werd tweede onder het pseudoniem SCPkerk.
Frank R. werd eindigde als derde onder het pseudoniem jocotoko.