LICHESS kneepjes

Op donderdag 21 mei 2020 keek ik af en toe mee met de verrichtingen van de Medi-Ma spelers, meer in het bijzonder natuurlijk met Katharina en Romayn. Zij stonden bij de start op plaatsen 1 en 2 op basis van hun rating.
Al in de eerste ronde kwam de partij Katharina-Romayn op het bord. Zo te zien een gelijk opgaande strijd die eindigde in remise in een K+T tegen K+T stelling. Ook het tijdverbruik was redelijk: Romayn had ca. 3 minuten gebruikt en Katharina 5 minuten terwijl het speeltempo 10 minuten per speler bedroeg.

Na de partij keek ik eens waar onze jeugdleden in de rangschikking stonden, maar tot mijn verbazing stonden ze ergens rond de 15e plaats. Wat bleek namelijk: in een normaal toernooi zou je zeggen een goed resultaat om remise tegen de sterkste mededinger remise te spelen. En dan begint een tweede ronde waarbij alle partijen op hetzelfde tijdstip weer beginnen.

Maar niet zo bij Lichess: boven onze jeugdspelers stonden een flink aantal spelers die al een winstpartij hadden en die dus 2 punten  hadden tegen 1 punt voor een remise. Maar er waren al ca. 6 spelers die al 4 punten ofwel twee overwinningen in dezelfde tijd hadden behaald. En die spelers waren dus onderweg om maar liefst 4 punten te gaan verzamelen voor de volgende overwinning.

Na ongeveer 1,5 uur keek ik nog eens en ondertussen hadden onze jeugdleden weer aansluiting gevonden bij de topgroep. Maar ze stonden nog niet aan de top.

Wat is de les die we hieruit kunnen trekken?
Je verdient punten door overwinningen. Maar als je die overwinningen snel behaalt, kan je meer partijen spelen in de vaste looptijd (Bij Medi-Ma was dat drie uur) en heb je kans dat je meer punten verzamelt.
Dus is het ook zinvol om een met grote zekerheid verloren partij direct op te geven (tenzij het een partij is die gespeeld is na twee winstpartijen want dan gaat het om 4 punten als je de winst toch nog uit het vuur sleept). De tijd die je verspilt door door te spelen, kan je beter besteden aan een nieuwe partij met winstkansen.
Verder dien je je krachten te spreiden zodat je ook aan het eind nog voldoende puf hebt om de sprint met je concurrenten vol te houden. (xrobin, de winnaar van Medi-Ma, maakte een eindsprint van 9 winstpartijen waarbij maar liefst twee winstpartijen tegen Catharina en scoorde daarmee 32 punten).