Waterlandse Jeugdclub competitie van start

Het Waterlandse jeugdclubcompetitie seizoen is weer van start gegaan. Voor het derde achtereenvolgende jaar gaan de jeugdteams van Aris de Heer, Volendam en twee teams van Purmerend weer strijden voor het waterlandskampioenschap voor teams.

De jeugdteams van Purmerend hebben een nagenoeg geheel nieuwe samenstelling. De spelers uit voorgaande seizoenen zijn doorgestroomd naar de NHSB competitie waardoor een nieuwe lichting jeugdschakers de eer van onze vereniging mogen gaan verdedigen.

Afgelopen maandag trad Purmerend 1 van teamleider Anton Bakels aan in Middenbeemster tegen het viertal van Aris de Heer.

Het team wist na een spannende wedstrijd te winnen me 1½ – 2½. Knappe prestatie van Sander Hoffman, Dennis Jansma, Thomas Dovermann en Sofie Peters.

Donderdag mochten de mannen van Purmerend 2 het in de eerste thuiswedstrijd opnemen tegen Volendam. Als teamleider van dit team heb ik deze wedstrijd beter kunnen volgen.

Volendam speelde met nagenoeg het zelfde (ervaren) team als afgelopen jaar, dus dat het een zware wedstrijd zou gaan worden was al snel duidelijk.

Op bord 1 moest Tim van Rijs het opnemen tegen Aron Zoetebier. Tim speelde heel sterk en had in het toren eindspel met een gezonde + pion met alle kansen op een goed resultaat. Helaas in een moment van onoplettendheid werd liet Tim zijn toren die er dan ook direct vanaf ging. Aron speelde het keurig uit en het punt ging dan ook naar Volendam.

Aan bord 2 speelde Thijs Schols tegen Jan Dijkgraaf.  Het spel ging gelijk op maar langzaam trok Jan de partij naar zich toe. Een leermoment, iets rustiger spelen de volgende wedstrijd.

Dan de partij op bord 3 van Stijn tegen Thomas Bakker. Stijn kwam niet lekker uit de opening en stond de gehele partij onder zware druk met matdreigingen van alle kanten.  Stijn wist telkens het definitieve mat te ontlopen,  ook enigszins geholpen door zijn tegenstander. En wat in het jeugdschaken in dat soort stelling vaker voorkomt gebeurde ook in deze partij, PAT! Daarmee het eerste halve voor ons team.

Op bord 4 had Barrie een heerlijke avond. Barrie wist met geconcentreerd spel sterk uit de opening te komen en wist zelfs de dame van zijn tegenstander, Mike Veerman, te veroveren. Daarna was het de partij beheerst uitspelen wat resulteerde in een verdiende overwinning, ons eerste volle punt.

Helaas is de teamwedstrijd verloren gegaan maar hebben we wel veel ervaring opgedaan. Dat het heel anders had kunnen lopen bewees de vriendschappelijke 2e partij die Tim en Stijn speelde tegen hun tegenstanders, beide wonnen die partij. Dus met veel vertrouwen zullen wij in januari aantreden tegen Aris de Heer.

Voor meer informatie zie Jeugdcompetitie Waterland 2016-2017 ronde 1