Sven Damen wint Medi-Ma GP toernooi Purmerend

Na vele jaren is een jeugdschaker van SC Purmerend er in geslaagd om het 39e Medi-Ma GP toernooi op zijn naam te schrijven: Sven Damen.

De laatste schaker die daarin slaagde was Nicky Law en dat is alweer heel wat jaren geleden.

Het totaal volgeboekte Medi-Ma GP toernooi  telde 104 deelnemers (19 van SC Purmerend) waarbij er daags voor het toernooi nog aanmeldingen moesten worden afgewezen. Heel jammer voor deze spelers is het dan dat er op de dag zelf om verschillende redenen toch nog vijf afmeldingen kwamen waardoor het toernooi met 99 spelers van start ging en de afgewezen spelers uiteindelijk onnodig niet mee konden doen.

De dag begon om 9.00uur met het in gereedheid brengen van de speelzaal. De vaste kern van vrijwilligers gaven ook dit jaar weer acte de présence. Als club moeten we daar ontzettend blij en trots op zijn, zonder hen geen toernooien van deze omvang. DANK!!

Groep 1 was dit jaar sterk bezet met de Purmerend spelers Sven Damen, Tim van Rijs en Alexeij Smit. De kans op de eindoverwinning door een Purmerend speler was daardoor zeker aanwezig maar moest wel waar gemaakt worden. Sven Damen wist de hoge verwachtingen waar te maken door het toernooi met 6,5 punt uit 7 op zijn naam te schrijven. Het lijkt alsof het een eenvoudige overwinning was maar was het zeker niet. In de tweede ronde wist hij sterk te winnen van Tycho Bakker, de uiteindelijke nummer 3, en de op papier sterkste tegenstander.  De sterk spelende David Verweij die, 2e werd, nam in de derde ronde genoegen met remise tegen Sven waarbij hij zeker kansen op meer had volgens Sven. Ook de overige partijen had Sven sterke tegenstand maar met verzorgd spel wist hij de winst naar zich toe te trekken. Een uitstekend resultaat. Tim van Rijs, de opeen na jongste deelnemer in de hoofdgroep, viel met 3 punten net buiten de prijzen maar is zeker een belofte voor de toekomst. Alexeij Smit, voor het eerst spelend in de hoogste groep voldeed met 2 punten aan de verwachtingen.

Ook in de andere groepen van het Medi-Ma GP toernooi pakten Purmerenders prijzen. In groep 5 werd Mart van Rijn de 2e. In groep 6 ging de 1e prijs naar Sjors Elzinga. Maren Veldt pakte de 1e plaats in groep 7. Nathan van Rijs behaalde de 2e plaats in groep 9 en ten slotte wist Elke van Rijn beslag te leggen op de 2e plaats in groep 13.

eindstand GP Purmerend

Tussen de partijen door werd er weer volop gebruik gemaakt van het buitenschaakbord en meegedaan aan de tekenwedstrijd. Het leverde weer prachtige tekeningen op die door een onafhankelijke jury werden beoordeeld en beloond met leuke prijsjes.

Medi-Ma wordt weer bedankt voor de steun aan dit toernooi, bij de afsluiting van de dag mochten  alle deelnemers een extra prijs in ontvangst nemen namens Medi-Ma.  We rekenen  volgend jaar, bij de 40e editie, zeker weer op de steun.