Scholenschaaktoernooi 2020

De basisscholen zijn de strijd weer aangegaan voor de felbegeerde titel scholenschaakkampioen 2020.

Met teams (viertallen) van basisscholen uit, Ilpendam, Middenbeemster, Monnickendam, Oosthuizen, Purmerend, Volendam en Zuidoostbeemster is de hele regio weer breed vertegenwoordigd.

Door 22 teams werd vrijdag 31 januari de onderlinge strijd aangegaan. Volgens het Zwitsers paringsysteem zijn er vier ronden gespeeld, de eindstand was bepalend voor de groepsindeling voor de vierkampen op de finaleavond, komende vrijdag 7 februari.

Er is weer zichtbaar veel aandacht besteed aan schaken op de scholen. Ondanks de schoolstakingen waren toch alle teams present, wat voor de organisatie toch wel spannend was. Met heel veel enthousiasme werd er deze avond door een kleine 100 kinderen, voor vele de eerste keer, deelgenomen een groot schaaktoernooi. Het blijft een prachtig evenement om de jeugd op deze manier kennis te laten maken met het schaken.

Bij de partijen heerste er diepe concentratie, er was rust in de zaal maar de spanning spatte er van af.

Een team bleef deze avond ongeslagen, de Blauwe Morgenster uit Midden Beemster. Met 8 wedstrijdpunten en 14 bordpunten (maximaal 16 te halen deze ronde) Zij worden op de voet gevolgd door De Jozefschool uit Volendam 7 wedstrijdpunten en 13 bordpunten, DKC het Parelhof uit Purmerend met 7 wedstrijdpunten en 12 bordpunten en Het Baken met 6 wedstrijdpunten en 9,5 bordpunten. Deze teams strijden volgende week om de titel scholenschaakkampioen 2020 en zijn inmiddels verzekerd voor een deelnamebewijs voor het Noord Hollands scholenschaakkampioenschap wat op zaterdag 21 maart wordt gehouden.

Alle andere scholenteams spelen hun finale op eigen niveau in de groepen B t/m E.

Allemaal nog een week flink oefenen en tot volgende week.