Proefexamens jeugd

Na een jaar lang trainen op basis van de stappenmethode hebben we afgelopen donderdag, 7 april,  het proefexamen gehouden.

Dit jaar is er les gegeven in de stappen 1 t/m stap 4+ en de jeugdtrainers hebben hun best gedaan om de te behandelen stof aan de pupillen over te brengen.

Om te zien of dat ook gelukt is en om per individu te bepalen of er deelgenomen kan worden aan het examen is deze test.

Bijna alle jeugdleden waren aanwezig op de voor hun toch wel spannende avond. Een zaal vol gemotiveerde jeugdleden om het proefexamen zo goed mogelijk te maken is een lust voor het oog.

proefexamen 2016-2 proefexamen 2016-1

Iedereen heeft zich volop ingezet en de trainers gaan de komende week alle examens nakijken. Ieder jaar bewijst het proefexamen weer zijn nut. Het toont aan waar de moeilijkheden zitten en dat is voor bijna 50% de vraagstelling. Want wat is ook alweer voordelige ruil?  een slagzet? röntgenschaak? aftrekaanval? enz. enz.

Niet iedereen zal klaar zijn voor het examen, sommige zijn later in het jaar lid geworden anderen konden niet altijd bij de trainingen aanwezig. Ook het niveau van de hogere stappen is behoorlijk hoog waardoor je daar een jaar extra voor nodig hebt.

Op vrijdag 20 mei, van 19.00 uur tot 21.00 uur, zal door Gilles Provoost van de Noord Hollandse schaakbond het examen worden afgenomen. Het examen is gewoon bij ons op de schaakclub, maar wel op de vrijdagavond.