NK snelschaken jeugd: Romayn Brandsma

Het is alweer even geleden maar hierbij alsnog een nieuwsberichtje van het NK snelschaken voor jeugd in Bunschoten van 19 december. Romayn Brandsma en zijn trainer Anton Bakels vertrokken samen op avontuur!

IMG_1694

Snelschaken is ontzettend moeilijk – en er gaat van alles fout in zo’n wedstrijd wat er met meer tijd niet zo snel mis gaat. Hiermee leer je goed om te gaan met tijdsdruk en tijdnood, wat ook in normale wedstrijden wel eens voorkomt. Het was een zware dag met wel totaal 16 potjes! Eerst waren er 9 wedstrijden als voorronde. Voor het toernooi was er een extra stimulans gezet (een bounty = prijs die je kan winnen bij verslaan tegenstander) op de Nederlands kampioen Alexander Rutten en Khoi Pham (vergelijkbare sterkte). In de eerste ronde stond meteen Khoi Pham op het programma met de hoge rating van 1600. Afgelopen zomer verloor ik als de trainer van Romayn nog van Khoi – en Romayn versloeg Khoi meteen in de eerste ronde en haalde daarmee sportieve wraak voor zijn trainer en de felbegeerde bounty! In de 2e ronde moest hij tegen oude bekende Florian Molanus en dit keer verloor hij helaas. In de 3e ronde tegen Lauri Maris – en dat werd een enorm spannende pot – met extreme tijdnood van beide kanten en na veel rook en vuur won Romayn! In de 4e ronde met teveel spanning in zijn lijf kwam hij helemaal gewonnen te staan met dame en 2 pionnen tegen 1 pion…maar helaas ging Romayn door zijn vlag. In de 5e ronde tegen een andere topper Ingo Bello – waarmee hij na alweer veel spanning wist te winnen! In de 6e ronde kreeg Romayn een onbekende tegenstander Jay Coffeng (net begonnen) en die werd makkelijk gewonnen. In de 7e ronde werd ook relatief makkelijk gewonnen tegen Felix Muntean. In de 8e ronde werd voor het eerst de degens gekruist met de nationaal kampioen Alexander Rutten tot en met 10 jaar. Alexander is binnen Nederland een indrukwekkende tegenstander met ontzettend veel zelfvertrouwen en rust in zijn spel. Romayn kreeg in deze wedstrijd weinig kans – maar de eerste stap is gezet door al tegen hem te spelen. In Maart op het NK tot en met 10 jaar zullen ze elkaar vermoedelijk weer tegenkomen en dan hopelijk met een andere uitslag. In de laatste ronde moest Romayn tegen een andere topper: Stella Honkoop. Er is nog niet gewonnen van Stella en helaas dit keer ook niet. Doordat de laatste ronde van de voorrondes werd verloren was het niet zeker of wel de hoogste groep werd gehaald van 8 kinderen. Gelukkig werd er na een korte pauze verteld dat Romayn het wel had gehaald!! Daar leert Romayn toch het meeste van om tegen sterke tegenstanders te spelen.

IMG_1697

In deze groep zaten de volgende kinderen: Khoi Pham (1646), Alexander Rutten (1621), Timo Yeh(1003) Stella Honkoop (940), Evi Maris (640), Joas Tiggelaar(930) Ciro Catalan(855) en Romayn Brandsma (900). Een prachtige groep om veel van te leren en te zien waar je nu staat – het zijn tenslotte wel de beste 8 van Nederland tot en met 10 jaar bij snelschaken. Romayn haalde 1 punt tegen Evi Maris en eindigde daarmee als 7e van Nederland! Lichte teleurstelling was logisch maar het laat zien hoever Romayn is ten op zichte van de top. De top is nog niet bereikt van zijn leeftijdscategorie maar is absoluut in het zicht. We zijn razend benieuwd hoe het in 2016 zal vergaan. Maar eerst nog het chessfestival Groningen als afsluiting!