Klim-op school Waterlands scholenschaakkampioen 2017

Schaakclub Purmerend heeft ook dit jaar weer het Waterlands scholenschaakkampioenschap georganiseerd en ook dit jaar was het weer een waar schaakfeest voor ca 100 Waterlandse basisschoolkinderen.

In totaal 24 teams streden voor de eer van hun school. Waterland was ruim vertegenwoordigd met scholenteams uit Beemster, Broek in waterland,  Ilpendam, Jisp, Landsmeer, Monnickendam,  Purmerend en Zuiderwoude.

Dat er veel (en steeds meer) gedaan wordt aan het schaken op de basisscholen is duidelijk zichtbaar. Het niveau zie je ieder jaar hoger worden terwijl de verschillen per school kleiner wordt.

Je kan er ook niet meer omheen, schaken verhoogt de leerprestaties van de kinderen. Er zijn vele (internationale onderzoeken gedaan naar het schaken en de uitkomsten zijn allemaal in de trant van: schaken stimuleert het denkvermogen en de prestaties op andere gebieden. Dat is mooi, zeker als ook blijkt dat de kinderen schaken ook heel leuk vinden, vaak het leukste vak op school. Het is dan ook begrijpelijk waarom het schaken in meerdere landen een verplicht schoolvak is.

De eerste avond werd er geschaakt voor de plaatsbepaling voor de finale van de tweede avond. De vier sterkste teams plaatsen zich voor groep A die op de 2e avond voor het kampioenschap hebben gestreden en de nummers 1 en 2 ook voor het recht om deel te nemen aan het Noord-Hollands scholenschaakkampioenschap. Dit waren de teams van HM van Randwijkschool uit Ilpendam, De Wagenmaker uit Landsmeer en de Klim-opschool en Montessori uit Purmerend. Alle overige teams hebben in de poules B t/m F hun finale gespeeld.

Op de tweede avond was er na de eerste ronde nog een volledig evenwicht, beide wedstrijden eindigde in 2-2. In ronde twee werd er door Klim-op en Montessori  duidelijk gemaakt dat zij voor het kampioenschap kwamen. Montessori won met 4-0 en Klim-op met 3,5-0,5.

In de laatste ronde speelden beide teams tegen elkaar. Klim-op moest winnen , Montessori had genoeg aan een gelijk spel, het halve bordpunt meer uit ronde 2 zou dan genoeg zijn voor de eindoverwinning. Tot een gelijkspel kwam het niet, Klim-op won met 3-1 en werd met deze overwinning de scholenschaakkampioen van 2017. Montessori werd op bordpunten 2e, HM van Randwijk 3e en als 4e is de Wagenmaker geëindigd.

eindstand poule B

2. Akkerdijk 2 uit Purmerend
  3. De Wagenmaker 2 uit Landsmeer
  4. De BEER uit Purmerend

Op 25 maart gaan de teams van Klim-op en Montessori 1 strijden voor het Noord-Hollands kampioenschap en een plaats voor het Nederlands kampioenschap. Ben heel benieuwd hoe ze daar gaan presteren. Vorig jaar wisten de beide Waterlandse teams zich te plaatsen voor het Nederlands kampioenschap.  Veel succes.

Dank aan de vele vrijwilligers die weer aan een onvergetelijke ervaring van deze kinderen hebben bijgedragen!!