Hoog niveau bij het scholenschaak

Het was weer een geslaagde eerste avond van het scholenschaak, afgelopen vrijdag, 27 januari . Zeker dankzij de inzet van de vele vrijwilligers.

Met de deelname van viertallenteams van scholen uit Broek in Waterland, Jisp, Ilpendam, Landsmeer, Midden Beemster, Monnickendam,  Purmerend en Zuiderwoude  mag het met recht het Waterlands scholenschaaktoernooi genoemd worden. Het schaken bij de jeugd is en blijft nog altijd zeer populair. Dit komt zeker ook doordat er op steeds meer scholen goed schaakles wordt gegeven.

Op deze eerste avond zijn er vier ronde volgens het zwitserse systeem gespeeld. De eindstand van de avond was bepalend voor de groepsindeling voor volgende week wanneer de finale wordt gespeeld in 4-kampen.

Groep A zal dan strijden voor het Waterlandskampioenschap scholenschaak voor basisscholen 2017. Dat verzekerd, samen met de nummer 2, ook de deelname aan het Noord Hollands kampioenschap.

Na een hele spannende schaakavond waarbij er volop strijd is geleverd op ieder niveau was de stand bepaald en werd duidelijk hoe klein de verschillen in onderlinge sterkte zijn. Nummer 1 werd de Klim-op die ongeslagen bleven met 13.5 bordpunten.  De nummers 2 t/m 7 eindigde allen met 6 wedstrijdpunten op een gedeelde 2e plaats. De bordpunten bepaalde dat HM van Randwijkschool 1 2e werd , 3e Montessori 1 en 4e De Wagenmaker 1 werd.

Ook alle andere scholen spelen volgende week hun finale in de poules B t/m F waar er voor alle 1e en 2e plaats een mooie beker is te winnen.

Dus allemaal nog een week oefenen en tot volgende week.