Jeugd schaakkamp 2022

Eindelijk was het weer zover, vrijdag 10 juni vertrokken we om 16.00 uur richting Bakkeveen, gelegen in Friesland, voor het jaarlijkse schaakkamp voor de jeugdleden. De weersvooruitzichten waren prima en we hadden er allemaal weer enorm veel zin in. Dit jaar waren dat: de jeugdleden Feline en Romayn Brandsma, Vincent Duits, Tymofii Korin, Tymen van der meer, Sofie Peters, Mirjam, Nathan en Tim van de Rijs, Barrie Romijn en Alesha Smit. De begeleiding bestond uit Chris Bartels, Pieter Hopman, Alex Romijn en Frank Reurs.

De locatie, kampeer boerderij “The Loryann” is ons heel goed bevallen. Een boerderij met meerdere afzonderlijke ruimten voor grote groepen was perfect voor ons doel.

Veel ruimte om te schaken, prima slaapruimten en buiten veel ruimte om onder andere te voetballen. Ook de omgeving was prachtig met op loopafstand het natuurgebied de Bakkeveense duinen. Wat ook zeker niet onbelangrijk is, is dat er in de directe omgeving een snackbar en chinees restaurant aanwezig is voor de inwendige mens.

De reis verliep soepel, het kwartiertje oponthoud bij de afsluitdijk was ingecalculeerd. Bij aankomst direct de kamers ingedeeld, en het avondeten kwam van de snackbar, uiteraard aangevuld met fruit voor de nodige vitamine, het moet natuurlijk wel verantwoord blijven.

Direct daarna van start met het eerste schaaktoernooi in de vorm van handicap schaak. Dat betekend bij iedere 100 punten ratingverschil 1 punt bij de tegenstander bij de beginopstelling van het bord. Dus bedenk het verschil maar bij een begeleider met een rating van 2360 en een beginnende jeugdschaker. Na 7 ronden met een doorschuifsysteem werd dit eerste toernooi gewonnen door Barrie Romijn, na winst op Pieter in de finale.

Daarna tot de kleine uurtjes nog diverse andere spellen binnen en buiten gespeeld en daarna naar slapen (slapen??)

De volgende morgen om 8.30u aan het ontbijt waarna er het volgende schaakonderdeel op het programma stond, het doorgeefschaak. Na 7 ronden kwamen de koppels Romayn-Sofie en Pieter-Vincent in de finale tegenover elkaar. Het koppel Romayn-Sofie waren het beste bestand tegen de druk en wisten dit onderdeel ongeslagen af te sluiten in mochten de 1e prijs in ontvangst nemen.

Een schaakkamp bestaat natuurlijk niet alleen uit schaken, de slippers werden dan ook in gewisseld voor de kicksen en op naar het voetbalveld. En denk dan niet dat dat even door de lol is, ook hier werd keihard gestreden, door zowel de jeugd (de jongens en de meiden) als ook de begeleiders. Bijzondere vermelding voor Feline is hier wel op zijn plaats. Als een tijger zat ze boven op iedere bal, met een onuitputtelijke conditie een ware plaag voor de tegenstander. Ik zelf was heel blij dat ze in mijn team zat. Mede door haar inzet won het team van Feline met 4-3!

Alle verbruikte energie werd weer aangevuld met een lunch, waarna er nog wat werd geschaakt of een andere spelvorm (Boggle was wel favoriet) Daarna op naar de Bakkeveense midgetgolf.

Opgedeeld in 4 ploegen gingen we voor de individuele beste prestatie. Totaal 18 hole’s die door het mooie weer druk bezet waren werden genomen door iedereen met uiteindelijke winnaar Alesha gevolgd door Timofii en Barrie.

Na het golven keek de uitkijktoren van Bakkeveen ons zeer uitdagend aan. Het beklimmen was zeker de moeite waard. Hiervandaan kon je goed overzien in wat voor een mooie gebied we ons bevonden.

Terug naar onze verblijfplaats waar het avondeten door de plaatselijk Chinees werd verzorgd.

Al dat lekkere eten hebben we voor een deel te danken aan de seniorleden. Op de vraag of zij een kleine bijdrage wilden leveren aan ons schaakkamp is ook dit jaar weer royaal gehoor gegeven. DANK hiervoor!

Aansluitend aan het avondeten het volgende schaakonderdeel: de schaaksimultaan. Ook dit jaar weer gegeven door onze IM, Pieter Hopman. Er wordt steeds meer tegenstand gegeven, maar met slechts een verlies partij leverde Pieter ook dit keer weer een knappe prestatie. Hij moest alleen het onderspit delven tegen Romayn die zijn vrijpion kon laten promoveren. Petje af voor beide. Daarna nog de nodige spellen spelen en slapen. Iets meer slaap dan de voorgaande nacht.

Volgende dag weer mooi en lekker weer. Voor de vroege vogels een ochtend wandeling door de mooie natuur.

Daarna het ontbijt en alvast de kamers opruimen en natuurlijk nog even een partijtje voetbal.

Sofie werd al eerder op de dag opgehaald dus allemaal samen voor de gebruikelijke groepsfoto. Het is mooi om te zien, ook al zijn de leeftijdsverschillen best groot van de jeugdleden, hoe goed iedereen met elkaar omgaat.

Allemaal Sofie even uit zwaaien waarna we nog wat schaakpartijen konden spelen. Vervolgens alles opruimen, inladen en weer huiswaarts richting Purmerend.

De afsluiting van het weekend kon dit jaar weer bij Kriti waar terug gekeken werd op het mooie weekend.

Na deze lekkere en gezellige afsluiting waar uiteraard ook alweer vooruit gekeken werd voor het schaakkamp voor volgend jaar, werd iedereen naar huis gebracht.

Het was weer een heel fijn weekend. Mede dankzij de enthousiaste begeleiders en de voortreffelijke organisatie door Chris Bartels. DANK!