Het Voorjaarstoernooi 2017: verslag

In een uitstekende sfeer gingen 56 schakers vrijdag 28 april met elkaar de strijd aan in het traditionele Voorjaarstoernooi. Toen zaterdag om 17.00 de kruitdampen waren opgetrokken kon de balans worden opgemaakt en de prijzen uitgereikt. De volledige uitslagen vindt u hier.

Enkele feitjes:

• 8 deelnemers waren jonger dan 17 jaar, de jongste, Vadim van Kuijk, is 11. De anderen zijn Max Bookelman en Lazlo van Kuijk (2004), Stefan Vleming (2002), Klaas-Jan Koedijk, Sven Damen, Chaim Bookelman en Julian van Kuijk (2001).
  • 5 van de 8 vielen in de prijzen: Vadim van Kuijk 2e in groep D, Klaas-Jan Koedijk, 1e in groep F, Sven Damen 2e in groep G, Max Bookelman 2e in groep I en Julian van Kuijk 1e in groep K.
  • De hele familie van Kuijk was aanwezig. De kinderen deden het duidelijk beter dan hun ouders. Vader van Kuijk had de pech ingedeeld te zijn in een groep met 3 jonge honden.
  • Naast de familie van Kuijk met 5 personen was ook de familie Dekker sterk vertegenwoordigd: vader Albert werd 3e in groep B, Jasper en Ischelle werden met 3 uit 3 winnaar van respectievelijk groep D en M.
  • Dit keer deden vier dames mee waarvan er drie (Ryanne Turenhout (J, 1e), Ichelle Dekker (M, 1e) en Maschinka Groot (N, gedeeld 1e) in de prijzen vielen.
  • Van de 23 leden van Schaakclub Purmerend vielen er 10 in de prijzen. Eerste, al dan niet gedeeld, werden Wim Dekker (D), Ton Huisman (H), Frank Reurs (I), Sandro Gaeta (L) en Cor ten Woude (N, de eerste prijs werd in deze groep door 3 spelers gedeeld). Al dan niet gedeeld tweede zijn geworden Ton van Diepen (E), Sven Damen (G), Wladi Goosen (H), Jaap Poel (J) en Gerard Jongen (K).

De laatste jaren is er naast het hoofdtoernooi een invitatietoernooi voor jeugdige talenten. Anton Bakels had voor deze editie een bijzonder thema bedacht: vier families met twee schakende kinderen speelden in twee groepen een rapidcompetitie op zaterdag. Van schaakclub Purmerend waren dat Dennis en Robbin Jansma. Dennis is in E-categorie één van de beste schakers van Noord-Holland en Robbin is dat in de G-categorie. Beiden hebben zich geplaatst voor het NK-jeugd viertallen in de E-categorie. De andere twee spelers van schaakclub Purmerend waren Tim van Rijs en zijn zus Mirjam. Tim heeft zich voor twee verschillende NK’s geplaatst (scholenschaak en met C-viertallen). Mirjam speelt nog maar kort maar we zien in haar iemand met veel talent, een toekomstige topper voor de club. Uit Volendam komen de broers Aron en Mark Zoetebier. Aron is één van de  beste jeugdspelers uit Volendam in de C-categorie. Voor Mark geld hetzelfde in de A-categorie, zij zijn de hoop voor de toekomst voor Schaakclub Volendam. Van Caïssa-Eenhoorn uit Hoorn waren de broers Kevin en Brian van Rooij van de partij. De gedetailleerde uitslagen jeugd.

Voor de best presterende familie was nog een prijs beschikbaar, deze werd gewonnen door de broers Zoetebier met 9 punten uit 12 partijen.

Foto’s van het toernooi: